3.5

Det växte ett träd i Brooklyn

I Brooklyn runt förra sekelskiftet hankar sig familjen Nolan fram trots fattigdom och faderns alkoholism. Filmen berättar om både familjens små och stora bekymmer.

Originaltitel A Tree Grows in Brooklyn
Regissör Elia Kazan
Manus Tess Slesinger, Frank Davis
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Dorothy McGuire, Joan Blondell, James Dunn, Lloyd Nolan, James Gleason, Ted Donaldson, Peggy Ann Garner, Ruth Nelson, John Alexander (I), BS Pully

2019-04-02
Elia Kazans stil känns igen redan här, den skulle förfinas ytterligare senare, men hans debutfilm håller ändå bra klass. Jag fastnar framför allt för de komplexa karaktärsporträtten, det är svårt att döma någon karaktär trots deras brister, och man kan ha förståelse för dem alla. Jag gillar också att dottern ska läsa sig igenom hela biblioteket från a till ö, sådana projekt har alltid mitt stöd. Även intressant att filmen slår ett slag för det fria skolvalet. Filmer om fattigdom och alkoholism har man sett förr, men det är mycket de små detaljerna som lyfter det här
Bomkia
2018-03-30
Fantastiskt och välberättat drama. En sann klassiker. Se den. 5-
2016-05-17
Otroligt fin, tragisk, glädjande och mångfacetterad. Om klass, om sociala strukturer och regler, om kärlek, om realism, om fantasi och så mycket annat. Peggy Ann Garner stjäl varje scen. Lite ojämn och daterad på många sätt, men ändå en gedigen fyra med många starka stunder och många tårar.
ninjataxen
2015-11-21