2.7

Det stora slaget

Vintern 1944, för att hindra de allierades framtåg genom Belgien, släpper Hitler lös Ardenneroffensiven, en pansarattack tänkt att bryta fronten.

Originaltitel Battle of the Bulge
Regissör Ken Annakin
Manus Bernard Gordon, John Melson, Milton Sperling, Philip Yordan
Genre 60-tal, Krig, Action, Drama
Skådespelare Robert Shaw, Telly Savalas, Charles Bronson, Henry Fonda, Robert Ryan, Dana Andrews, Hans Christian Blech, James MacArthur, George Montgomery, Ty Hardin, Pier Angeli, Barbara Werle, Hans Christian Blech, Werner Peters, James MacArthur, Karl-Otto Alberty

Adoniram
2018-08-11
Based on a true story, som det brukar heta när ingenting stämmer.
Starkbröl
2014-03-02
Jaha, vad ska man säga om den här? Historiskt sett ganska så horribel då man tagit sig väldigt stora friheter, men första delen av filmen speglar ändå verkligheten ganska väl... andra halvan blir mer och mer overklig, och slutar med någon slags cowboyfilm, jag vet faktiskt inte vad jag ska säga utan att spoila. Första halvan: 4. Andra halvan. 2.
ClintanTheKing
2013-08-31
En stabil krigsrulle som varken är dålig eller något mästerverk. Bra skådespelare, bra soundtrack men lite väl lång. Slutscenen är riktigt bra och den stora höjdpunkten.
Philips
2010-12-07
Synkroniseringen mellan ljud och bild är sämre än i Åsa-Nisse filmer.
goeran
2010-04-05
Det är inte många rätt i den här skildringen av Ardenneroffensíven; lite mera ansträngningar att någorlunda korrekt skildra vad som verkligen hände hade man faktiskt kunnat förvänta sig (jfr gärna med skildringen av samma slag i Patton). Filmens enda behållning är Robert Shaw som överste Hessler; han är riktigt trovärdig i den rollen.
Afflicter
2009-12-06
Som krigsfilm funkar den riktigt bra, men som en film baserad på verkliga händelser är det bland det värsta jag har sett! Inte nog med att man försöker påstå att slaget utspelade sig bland berg och stäpper i stället för stora skogsområden, man försöker även tuta i tittaren att pansarvagnarna som användes på bägge sidor är amerikanska varianter från Koreakriget. Måste vara den minst andra världskrigsliknande andra världskrigsfilmen som gjorts om man tänker på produktionsskalan. Bildformatet är dock fantastiskt.
amam
2009-10-09
Svag trea, jag är lite förlåtande mot alla historiska blundrar och filmfel eftersom det är en film från en period där publiken inte var lika kritisk mot just såna saker. Ganska viktigt att folk som ser den inser att det inte är en historielektion utan bara en krigsfilm däremot.
Kubrick
2009-10-09
Tim Buckley: Novi har rätt, det är löjligt att se scener från ett stepplandskap när det ska vara ardennerskogarna. Filmen är faktiskt inspelad i bergskedjan Sierra de Guadarrama , Madrid, Spanien.
TimBuckley
2009-06-10
(rek 3a) Overture, Intermission & Exit music = vid Zeus, så ska dom sys !! Från första till sista bildruta ger filmen den här mäktigt svulstiga känslan som numera är så sällsynt inom filmens värld, där filmen givetvis bakat in alltifrån en skönt utstickande hjältekaraktär i Telly Savalas, till magnifika stridsvagnsavanceringar under den kanske allra mest kittlande offensiven under hela andra världskriget i Ardenneroffensiven, dirigerade av superbt nazicastade Robert Shaw! Å i min bok höjs endast filmen av den här pampmatine-känslan, + att det är på sin plats att påpeka i förhållande till nedanstående kommentar att det inte är var dag du hittar snödrivor i "ökenlandsskap haha + att ardenneroffensiven inte utspelade sig endast i en skog ;)) Allt som allt en riktigt skön & pampigt svulstigt skildring, med och utan faktafel, men då missar "ni" också disclaimern i slutet!
FabianBom
2009-04-19
bra krigsfilm med bra skådisar...klassiker