3.5

Det ligger i blodet

Toppreportern Hildy Johnson meddelar att hon ska lämna nyhetsbranschen för hemmets lugna vrå med sin tråkiga fästman Bruce. Hennes krävande redaktör och före detta man Walter Burns blir då fast besluten inte bara att få henne tillbaka till tidningen utan också att vinna hennes hjärta på nytt.

Originaltitel His Girl Friday
Regissör Howard Hawks
Manus Charles Lederer
Genre Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Cary Grant, Rosalind Russell, Ralph Bellamy, Gene Lockhart, Porter Hall, Ernest Truex, Cliff Edwards, Clarence Kolb, Roscoe Karns, Frank Jenks, Regis Toomey, Abner Biberman, Frank Orth, John Qualen, Helen Mack, Alma Kruger, Billy Gilbert, Pat West

djonipony
2024-03-03
2.5. En hel del kul repliker, både Hitler och Stalin nämns, liksom Shakespeare. Kul insideskämt när både Ralph Bellamy och Cary Grant (här maskerad som "Archie Leach") nämns, men annars är det rätt mycket smattrig dialog som bara är snabb och inte så innehållsrik, tyvärr. Rätt rörig story också. För allvarliga inslag för bli "ren" komedi och någon lyckad svart humor får de inte heller till.
Memmem
2023-05-24
Filmad pjäs om svartsjuk redaktör! Dramat börjar på en stökig tidningsredaktion där folk springer av och an, babblar en massa och skriker till varandra. Chefredaktörens förra fru har återvänt för att tala om att hon ska gifta sig. Redaktören är upptagen med fallet att en polismördare ska hängas. En stökig scen utspelas på redaktionschefens kontor. Så flyttas handlingen till tingsrättens pressrum och lämnar den bara för en sekvens från fängelset i källaren. Fyra stökiga scener allt som allt. Bäst spelar Rosalind Russell som exfrun. Hon visar flera känslor. Cary Grant i huvudrollen är bufflig och gapig. Journalisterna försöker vara roliga i sin jakt på en story. Filmen blir enahanda utan några utomhusscener men spelades in under andra världskriget innan USA gick med och det begränsade väl resurserna. Betyg: 2+
2022-12-28
Blev bara för mycket av allt, babbligt, stökigt och stressigt, så till slut jag blev bara nervös av att höra dem. Först framåt slutet kunde jag tycka att det var komiskt, men också att det var skönt att det blev slut och tyst.
F-M-J
2021-07-05
Skådespel i världsklass. Riktigt gött tempo. Se den.
BarryHero
2021-01-21
Otroligt tempo och dialog i 1940-talsfilm som är underhållande från början till slut. Cary Grant och Rosalind Russel har ett fantastiskt samspel och framför allt Grant visar vilken stor filmstjärna han var även om hans rollfigur i grunden är ganska osympatisk. Det märks att Grant och gänget hade kul när man improviserade fram stora delar av dialogen.
hsimpson
2020-04-29
Ett par underhållande repliker, men annars är det här alldeles för gapigt och magsårsframkallande. Svag tvåa.
92axha10
2018-10-13
Typisk screwballkomedi med rappt manus och hysteriska karaktärer. De två huvudrollerna är fantastiska och levererar den kvicka dialogen på ett övertygande sätt.

2016-11-15
Spennende og underholdene historisk dramaturgi.
emmycaution
2016-06-12
En alldeles för jobbig film. Mycket gap och pladder. Håller även med Barneyk om att handlingarna inte är så romantiska som de försöker framställas.
myslas
2016-01-01
Finfin dialog i den här rappa komedin men det är Rosalind Russell som gör filmen med en fantastisk rolltolkning.