3.4

Det gröna fältet

Det gröna fältet bygger på en pjäs av John B Kean och utspelar sig på västra Irland på 1930-talet. Bull McCabe är en envis arrendebonde som har vårdat ett fält så att det blivit bra jordbruksmark. När änkan som äger fältet beslutar sig för att sälja det på auktion blir McCabe nästan galen av vrede och sorg. En grym berättelse om tjurskallighet och klanmentalitet framförd som en grekisk tragedi.

Originaltitel The Field
Regissör Jim Sheridan
Manus Jim Sheridan, John B Keane
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Richard Harris, John Hurt, Tom Berenger, Sean McGinley, Brenda Fricker, Sean Bean

Björkman
2017-01-04
Framför allt en film där Richard Harris är i sitt esse. Utöver det är det en ojämn film med ganska lågt tempo som faller enormt på en ganska kass och mindre trovärdig sista halvtimme. Stark tvåa. Utan Harris troligen en svag tvåa.
gurra-91
2010-09-02
Ett bortglömt mästerverk!
Rune2000
2010-08-13
Jim Sheridan lyckas göra denna relativt enkla pjäs till en mäktig uppvisning av skådespelartalang från Richard Harris och John Hurt.
jonbo
2009-06-18
Får känslan av att jag borde koncentrerat mig mer när jag såg denna, för den är välspelad, men jag tappade intresset.
Henkoo
2008-01-20
Snacka om tragedi..bra som fan.
cadja
2006-08-13
Finstamd, valskriven och valspelad! Helt ok rulle och Richard Harris kan man ju aldrig se for manga ganger. Byfanen till son var dessutom ratt sot. :-)
Fuze
2005-11-18
Minns den som väldigt gripande, och att Richard Harris var utomordentligt bra. Måste se om den någon gång.
Steerpike
2004-12-05
Ett ödesmättat mästerverk! En film med sann urkraft. Och John Hurt förvandlar sin biroll till guld.