2.8

Det finns bara en Jimmy Grimble

Jimmy Grimble är en blyg skolpojke från Manchester. I skolan är blir han ständigt retad av de andra barnen och hemma måste han tampas med sin mor och hennes nya pojkvän som han långt ifrån gillar. Emellertid, genom fotboll, och ett par speciella skor, som enligt ryktet tillhört Robbie Brewer, lyckas han bygga upp självförtroendet till leda skolans fotbollslag till finalen i en lokal skolcup.

Originaltitel There's Only One Jimmy Grimble
Regissör John Hay
Manus John Hay, Simon Mayle, Rik Carmichael
Genre Komedi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Ray Winstone, Robert Carlyle, Gina McKee, Lewis McKenzie, Dave Hill (I), Jane Lapotaire, John Henshaw, Ben Miller, Sean McGowan, Bobby Power

Skapad 2019-11-09 av Den_Misstänkte
Handling: Den här filmen handlar om Jimmy Grimble. Han är 15 år och älskar fotboll. Och han är riktigt bra på det. När ingen ser då, förstås. Då glömmer han allt han kan. Men Grimble lider...   Läs mer »

amotherscrime
2015-01-21
Extremt cheesy B-ig tonårshistoria som dock berättas på ett väldigt annorlunda sätt. Väldigt britt-smutsig och nästan rå men inte utan härlig humor! Inte heller utan dramatik eller hjärtvärme. Men att fotbollsscenerna är det overkligaste och töntigaste jag någonsin sett är ju en annan sak man får försöka se över. En väldigt bra, dålig film helt enkelt.
hestret
2014-10-25
Var ju ett tag sedan jag såg denna, men kommer ändå ihåg den som mer trevlig än larvig och ganska skön i allmänhet liksom. 52/100
2014-10-24
Under första halvan finns det ett härligt driv och fina karaktärsbeskrivningar medan andra halvan har för många långsamma och långa scener. Robert Carlyle är alltid sevärd och unge Lewis McKenzie lyckas bära filmen. En fin film med fina budskap och sevärda skådespelarinsatser men inte särskilt originellt.
Gigi1943
2013-04-15
Skulle detta vara en "ungdomsfilm", ha ha, detta är en helt underbar "pensionärsfilm" om ni frågar mig! Lyssna här: jag avskyr sport - i synnerhet fotboll - och är absolut vaccinerad mot "ungdomsfilmer" och när figurer i filmerna mobbas så stänger jag av ... ! Men, jisses, här satt jag som klistrad och njöt i så fulla drag man bara kan göra! Vilken "feel-good-film"!!! Måste ses, jag fick hjärtklappning av njutningen. Kan det (möjligen) beror på att en av mina superidoler var med, Robert Carlyle! Himmel så go han var i denna mjukisgulliga film. Se den, se den, se den! Så nära en femma man kan komma, stark fyra alltså (tyvärr tog jag inte upp den, men det skall jag göra nästa gång den går) - oau!
fitteld
2009-09-03
En av mina favoriter sedan länge. Både hysteriskt kul och sorglig.
dimension7
2009-03-24
Egentligen är den inte så bra, men man blir onekligen charmad. Som en tjej med mediokert utseende men likväl oemotståndlig girl next door-appeal. Typ.
2008-06-29
Som en plattare och mer stereotyp Billy Elliot, fast i fotbollsmiljö. Väldigt trevlig – väldigt brittisk. (8/15)
Cyphax
2008-06-17
En stark tvåa får det bli. En rätt bra ungdomsfilm som går att titta på mer än en gång.
Ballan
2008-05-02
Vet att det är en ungdomsfilm, men väl banal ändå.
Levyn
2008-04-20
Karaktärerna var bara en hög ganska uttjatade stereotyper. Ganska tunn...