Det fantastiska äktenskapet

Den 25-åriga Sabina tröttnar på hur hennes liv ser ut och bestämmer sig prompt för att gifta sig. Att hon vet inte vet med vem ser hon inte som ett problem, utan hon försöker med beslutsamhet forma verkligheten omkring henne efter sin vilja.

Originaltitel Le Beau Mariage
Alternativ titel A Good Marriage, The Well-Made Marriage
Regissör Eric Rohmer
Manus Eric Rohmer
Genre 80-tal, Komedi, Drama, Romantik
Skådespelare Béatrice Romand, André Dussollier, Féodor Atkine, Arielle Dombasle, Huguette Faget, Thamila Mezbah, Sophie Renoir, Hervé Duhamel, Pascal Greggory

hsimpson
2020-10-25
Alltså, Rohmer! Vilken liten guldgruva jag kan ha hittat i hans filmografi! Både Flygarens hustru och denna har fallit mig riktigt väl i smaken. Extremt vanliga människor, inte mycket till story, men ett alldeles ljuvligt flow. Underbar slice of life!
KimEkberg
2010-12-22
jag tyckte om låten från scratch, och riktigt snygga titelkort. filmen är tyvärr inte lika inkännande som de bästa romehrfilmerna kan vara. men det finns helt klart nyanser, men det lutar åt att bli lite för storslaget (på en rohmerskala) där man borde taggat ner. mannen är för ointressant för att ens verka intressant, och tjejen är söt men känns inte helt hundra. inte heller hennes polare. självklart finns det människor som är på alla sätt och vis och det är väl jag som är för banal för att se det som realistiskt. jag gillar ju komplexitet, men har här lite svårt att finna sympatin.
thefox
2010-12-05
Blev aningen orolig när jag hörde musiken till titelkorten, men som tur var den övriga filmen ganska befriad från synt.
goeran
2010-07-04
Välgjort och fyndigt med många roande konversationer; så typiskt för Eric Rohmers filmer. Sabine är som person väldigt irriterande men Béatrice Romand gestaltar hennes roll mycket väl.
Tonti
2010-06-22
Hur denna film kunde vara tipsad två övergår mitt förstånd. Jag antar att man skulle kunna tycka att huvudkaraktären blott är en irriterande, förvuxen snorvalp men om man nu tycker att hon är både intressant och på sitt sätt rolig samtidigt som man gläds åt att återse Béatrice Romand från Claires knä är fyran given om än lite svag. Många scener är skarpa och slutet i vanlig Rohmeranda briljant. Så finns det en liten låt som man först tycker är oskön och sedan skön. Vad mer kan en människa behöva?