2.6

Det enda rationella

Pappersbruksarbetaren Erland arrangerar i kyrkans regi en äktenskapsskola tillsammans med sin fru. Han drabbas av en häftig förälskelse: han blir passionerat förälskad i sin bästa väns hustru. Erlands rationella lösning är att alla inblandade sätter sig ner och diskuterar situationen och sedan försöka leva tillsammans i hans och hans hustrus hus. Ett beslut som sätter dem alla på en ödesdiger kurs som hotar att störta dem alla i avgrunden.

Originaltitel Det enda rationella
Alternativ titel A rational solution, De rationella, Äktenskapsskolan
Regissör Jörgen Bergmark
Manus Jens Jonsson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Pernilla August, Rolf Lassgård, Stina Ekblad, Claes Ljungmark, Magnus Roosmann, Magnus Eriksson, Anki Lidén, Johan Storgård

2018-02-27
Gäsp! Vad jag blev sömnig!!
2016-09-03
I stort en rätt så trött och trälig film med en handfull H-E-L-T magiska scener vilka samtliga bjuder på en hejdlöst besvärande stämning - någon sorts högeffektiv torture porn, fast i frukostbordssamtalstappning. Skådespelet i allmänhet är grymt bra, och Stina Ekblad är fullkomligt lysande. Synd att inte helheten funkar så bra. (9/15)
Snah
2015-06-10
Men det var då ett fasligt koppulerande! :)
NicoFidenco
2014-06-14
Både här och i olika tidningar beskrivs att filmen utspelar sig på 70-talet. Men i filmen nämns Globen som byggdes 1989. Nåväl, oväntat bra
emilstjernholm
2013-12-29
Visst, skådespelarna gör det bra och fotot är någorlunda stiligt, men från minut trettio kändes det som att filmen mest bara stod och stampade. Oengagerande.

2013-05-29
Bra skådisinsatser räddar inte detta tyvärr. Bra grundhandling men bättre manus (och regi?) hade krävts.
estet_kikka
2013-03-08
trodde faktiskt den skulle kunna vara intressant, men efter ett tag satt man bara å väntade på att eländet skulle ta slut
Juu_W
2012-11-09
Jag orkar inte uppehålla intresset...
a9davhar
2012-07-13
Tråkig och platt trots bra skådespelare.
cassiopeia
2012-04-28
På många sätt otäck film - men detaljkänslan är fin.