2.5

Det Kapitel 2

27 år efter de skrämmande händelserna i Derry samlas alla barndomskamraterna igen för att försöka döda den onda clownen Pennywise, som nu har återvänt starkare och otäckare än någonsin.

Originaltitel It Chapter Two
Alternativ titel It 2
Regissör Andy Muschietti
Manus Gary Dauberman
Genre Drama, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Jessica Chastain, James McAvoy, Bill Hader, Isaiah Mustafa, Jay Ryan, James Ransone, Andy Bean, Bill Skarsgård, Jaeden Martell, Wyatt Oleff, Jack Dylan Grazer, Finn Wolfhard, Sophia Lillis, Chosen Jacobs, Jeremy Ray Taylor, Teach Grant, Nicholas Hamilton, Javier Botet, Xavier Dolan, Taylor Frey, Molly Atkinson, Stephen Bogaert, Jess Weixler, Jake Weary, Joan Gregson

Dele
2023-03-07
"Pennywise, som nu har återvänt starkare och otäckare än någonsin" från filmbeskrivningen här ovan stämmer verkligen in på vad man har försökt få till här. Det är så intensivt med olika hysteriska skrämselförsök att det helt tappar udden, och historiens styrka, huvudkaraktärernas värme och relationer blir sekundär. Kvar återstår i stort sett bara en jobbigt hysterisk men sömning effektorgie där logik och sammanhang har fått stryka på foten. Trist. Lite kul är det dock att man har lagt in flera blinkningar till flera gamla (och bättre) skräckfilmer.
Malfunction
2021-02-22
Första var dålig, den här är rent urusel.
monodrive
2020-09-25
Vilken smörja, så mycket sämre än första delen.
Andreas_
2020-08-23
Väldigt sågad av många, antagligen fans av den första filmen med Tim Curry som kom ut i början av 90 talet, vilken jag själv tyckte var riktigt bra när den kom, här är filmen längre och uppdelad i två långfilmer och första filmen när ungarna är små är mycket bättre än när dom här har blivit vuxna och IT återvänder, men jag gillar den, tyckte faktiskt att den var spännande på många ställen men riktigt dålig på andra, så det är lite delat men i det stora hela så klart positiv och jag tyckte att rollistan var bra, många mer okända skådespelare utöver just McAvoy och Chastain som båda är väldigt bra, men även dom övriga gör det riktigt bra, så IT filmen som helhet på två filmer blir över förväntan riktigt bra och betyget för andra filmen blir en stark 4:a, mycket tack vare dom bra skådisarna och framförallt Bill Skarsgård som clownen IT.
BarryHero
2020-08-21
Filmen är helt obegripligt lång med tanke på materialet och hade lätt kunnat klippas ned till 1 timme och 45 minuter utan att man hade förlorat något av värde. Bowers medverkan i filmen känns helt omotiverad. Vad var poängen med att ha med honom? Första scenen var verkligen en underlig scen som man aldrig återkopplade till. It 2 kan vara den mest ineffektiva skräckfilm jag någonsin sett. Varje scen som är lite otäck till en början utmynnar till slut i överdriven CGI som man närmast skrattar åt och som snabbt blir väldigt förutsägbar. Jag är väldigt lättskrämd vad det gäller skräckfilm men It 2 kunde inte skrämma mig över huvud taget. Jag kan fortfarande inte begripa att en film av den här typen är nära på tre timmar lång. Trodde de att hade gjort Gudfadern??
2020-07-27
Då jag verkligen uppskattade den första filmen så var förväntningarna höga. Jag var dock samtidigt orolig för, med undantag av Pennywise, ungarna var ju det som gjorde filmen så bra. Denna gång skulle fokus ligga på de nu vuxna barnen. Första timmen har jag blandade känslor för men den räddas av en rolig Bill Hader och flashbackscenerna till ungarna. Filmen är dock 3h vilket innebar att när filmen väl kör igång så får jag två helt underbara avslutande 2h. Jag blir underhållen i massor. 4-
Ranma
2020-07-24
Nja. Den går ju att se på, men är inte alls spännande eller särskilt engagerande förutom någon liten ljusglimt här och där. Kändes även väldigt rörig, speciellt i början. Första filmen var mycket bättre. Denna känns mest som en repetition fast med vuxna istället och ännu fler Pennywiseeffekter.
Tatty
2020-07-08
Ganska bra! Lite vidrig men gillar det! Originalet är alltid bäst och inget slår det!
Stan
2020-07-07
Är det här vad skräckfilm har reducerats till? Dum fråga, det har varit så här länge. Inga insatser, bara CGI-monster i olika former som jagar folk men utgör inget hot. En body count, övernaturliga inslag som tar en helt ifrån stämningen i filmen. Vad är reglerna? Vad är riktigt och vad är inte? Gäsp. Räddas från en etta tack vare fet produktion, inget annat. Men jag skrattade mer än något
Amx
2020-07-06
Jag kan inte minnas en film som jag har sett det här året, som var sämre än den här.