Det brinner en eld

Åldrade utfattiga aktörer lever på ett äldreboende. De samtalar om sina tidigare framgångar och misslyckanden.

Originaltitel La fin du jour
Alternativ titel The End of the Day
Regissör Julien Duvivier
Manus Julien Duvivier, Charles Spaak
Genre 30-tal, Drama
Skådespelare Victor Francen, Michel Simon, Louis Jouvet, Madeleine Ozeray, Alexandre Arquillière, Arthur Devère, Sylvie, Joffre, Charles Granval, Pierre Magnier, Mme Lherbay, Jean Coquelin, Jean Aymé, Tony Jacquot, Gaby André, Gabrielle Dorziat, Louise Marquet

KimEkberg
2020-07-30
tycker den lät bättre på förutsättningarna än filmen faktiskt var. tycker de har valt lite fel ton, den käcka, hör inte ihop med de åldrande skådisarna. Och den smetiga musiken hade jag också klarat mig utan. Med det sagt finns det stunder där Duvivier gör sig påmind.
goeran
2018-05-13
Julien Duviviers La fin du jour från 1939 är en bitter och mörk men mycket välgjord film om åldrandets smärtor och plågor; med handlingen förlagd till ett ålderdomshem för gamla skådespelare. Allra bäst är Louis Jouvet som den gamla kvinnojägaren Saint Clair men man lägger också märke till Michel Simon som ställets muntergök Cabrissade.