3.9

Det andra Heimat

I mitten av 1800-talet emigrerade hundratusentals fattiga människor från Tyskland och Europa till Sydamerika. En desperat handling för att fly från den fattigdom och despotism som rådde i hemlandet. Emigranternas motto var: ?Vilket öde som helst är bättre än döden?. I filmens centrum finns två bröder som inser att det bara är deras drömmar som kan rädda dem. Den yngre av dem, Jakob, läser varje bok han kommer över. Han drömmer om att lämna sin by, Schabbach, för äventyret långt borta på en okänd kontinent.

Originaltitel Die andere Heimat - Chronik einer Sehnsucht
Alternativ titel Home from Home: Chronicle of a Vision
Regissör Edgar Reitz
Manus Edgar Reitz, Gert Heidenreich
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Jan Dieter Schneider, Antonia Bill, Maximilian Scheidt, Marita Breuer, Rüdiger Kriese, Philine Lembeck, Mélanie Fouché, Eva Zeidler, Reinhard Paulus, Barbara Philipp, Christoph Luser, Rainer Kühn, Andreas Külzer, Julia Prochnow, Martin Haberscheidt

Ful_fisk
2020-08-10
Fin och trivsam film av gammalt slag, som flyter på ganska bra utan att helt och hållet svindla, men aldrig heller tappar greppet under sina fyra timmar. Har aldrig sett de tidigare Heimat-grejerna, men det här är ju definitivt en lovande historia. Riktigt bra epik, även ifall jag grämer mig lite över det digitala fotot. Analog filmteknik hade varit sååå mycket stiligare för den här filmen!
labi
2020-05-23
Fantastisk film. Ville inte att den skulle ta slut. Kan det inte komma en del 2, Brazil edition?
Norpan0
2018-09-30
Stark trea. En långsam film, men det passar den bra. Man blir nyfiken på vad som ska hända i de olika scenerna, tack vare det fantastiska bilderna och fotot. Underliga dialoger. Skruvade karaktärer. Skön.
Howler19
2014-12-29
Det här konceptet med fyratimmarsfilmer blir ju alltid jättebra eller jättedåligt och aldrig någonstans mittemellan. Det här blev jättebra.
HerrArne
2014-08-24
Det bästa jag sett i år. Kanske kommer femman om jag får ett nytt tillfälle att se den på bio. Välgjord och mångbottnad.
KimEkberg
2014-08-12
jäkligt normal film. jag vet inte riktigt vad som gör den speciell alls. dessutom ser fotot ut som ett dataspel eller bilbofilm, och drar inbland åt det rent förjävliga hållet. hela presentationen och skådisarna har nåt slickat över sig. verkar gå trend i att ha någon slags infantil ID-karaktär som berättatjag. bra längd i alla fall.
gunnor
2014-05-31
Jag blev helt begeistrad, när jag såg denna film. Allt var bra: Skådespeleri, manus, regi och framförallt foto. Jag tänker på vilken oerhörd kraft och detaljplanering, som måste ha gjorts för att varenda scen skulle vara autentisk. Ska jag kritisera något, så är det filmens längd. 4 timmar i biofåtöljen lär ha avskräckt många från att se den här oerhört välgjorda filmen. Ett mästerverk!
answai
2014-05-22
Riktigt bra. Kvalité i allt: skådespeleri, musik och inte minst det fantastiskt vackra fotot. Berättelsen är mångbottnad (även namnet), en film som inte överdriver, inte mynnar ut i ett absolut slut utan skildrar en period i några människors liv. Många detaljer, saker att fästs sig vid. Och som en parentes finns en rolig cameo på slutet.
origC-J
2014-05-13
En berättelse som gjorts otaliga gånger förr, men görs det så här bra ser man den gärna igen. Väldigt engagerande, otroligt välgjort och så snygg. Missar femman enbart på grund av att första halvan är starkare än andra, men troligtvis en av årets bästa filmer. Dessutom viktig som skildring av ett Europa för inte så länge sedan där fattigdom och förtryck rådde, ett Europa som skickade iväg invandrare, inte tog emot dem.
KlaraSofia
2014-04-13
Vad finns att säga mer än: Mästerverk!