3.5

Vår tid ska komma

Året är 1967 och ungdomskulturen gror. I Köpenhamn bär man blommor i håret, lyssnar på Beatles och sjunger sånger om en ljusnande framtid. Men på fosterhemmet i Gudbjerg tycks tiden ha frusit till is. I denna avkrok härskar rektor Fredrik Heck och där hamnar bröderna Elmer och Erik när deras mor insjuknar.

Originaltitel Der kommer en dag
Alternativ titel The Day Will Come
Regissör Jesper W Nielsen
Manus Søren Sveistrup
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Harald Kaiser Hermann, Albert Rudbeck Lindhardt, Lars Mikkelsen, Sofie Gråbøl, Laurids Skovgaard Andersen, Lars Ranthe, Søren Sætter-Lassen, Sonja Richter, David Dencik, Solbjørg Højfeldt, Jens Jørn Spottag, Paw Henriksen, Mads Wille
Filmnummer 120616

StureStenhög
2021-12-01
Sådana här filmer finns det gott om, och det är svårt att riktigt skapa någon variation på dem, så nog känns det väl som att man har sett allt det här förut. Men den här filmen lyckas ovanligt bra med att få mig som publik att verkligen känna med karaktärerna. Maktlösheten och hopplösheten är väldigt väl förmedlad. Skådespeleriet är genomgående bra också, men tyvärr är karaktärerna överlag lite för endimensionella, och filmen drar dessvärre hellre mot filmdramatik än realism. Dock gör den det åtminstone på ett skickligt sätt
mammene
2021-11-28
Först kan man ju tycka att det är synd att det funnits sådana här ställen och människor. Mycket bra framför, även om det är svårt att se. Men det utvecklas efter hand något mer, då mycket vänskapen mellan pojkarna och allt de hittar på. Den lille Elmer är helt underbar att se, hans roll spelas så bra av Harald Kaiser Hermann, en naturlig inlevelse. De flesta spelar väldigt bra, men jag vill nog först berömma barnen. Ja danskarna har ännu en gång levererat.
2018-08-30
Jodå, lite finns att klaga på. Det är väldigt svartvitt, och Lars Mikkelsens överspel (han gör förvisso ett grymt jobb) känns rätt så onödigt. Fast egentligen spelar det ingen större roll. När det väl börjar ta fart så är allt förlåtet. Inte fullt lika bra som Antonia Birds överjävliga mästerverk Care, men den svider rätt så bra ändå. Dessutom gör den elvaårige Harald Kaiser Hermann en fantastisk insats. (13/15)
Doddedronten
2017-11-22
Behövs en ny Mitt liv som hund och Ondskan? Ja, om den görs såhär!!
callusis
2017-06-13
TimBuckley
2017-05-25
(rek 4a) Välgjord med säkra kort utspelas denna film. Men också tillrättalagd, och anpassad för att kunna tilltala brett. Bra, men aldrig intressant.