3.4

Den utvalde

En skildring av två judiska pojkars liv I New York på 40-talet. Danny är chassid och Reuven sekulär jude. Trots att de bor grannar och har samma ursprung är de från två helt olika världar vilket sätter deras vänskap på spel. Filmen utspelar sig i bakgrund av Andra Världskrigets slutskede och fortsätter med den stora sionsitiska kampen om en egen judisk stat i Palestina.

Originaltitel The Chosen
Regissör Jeremy Kagan
Manus Edwin Gordon, Chaim Potok
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Maximilian Schell, Rod Steiger, Robby Benson, Barry Miller, Hildy Brooks, Kaethe Fine, Evan Handler

Gigi1943
2013-10-10
Verkligen intressant och ännu en film jag aldrig hört talas om men bara råkade se för den kom före en annan som jag skulle bevaka. Den här var både trevlig och lite spännande utan allt skrik och skrän som annars är så vanligt numera när man skall välja filmer. Jag gillade den verkligen både för det historiska och det okända judiska, väldigt långt från allt vad judeutrotning heter. Trevliga huvudrollinnehavare, väl valda och Rod S var ju kanonbra, kände verkligen inte igen honom bakom masken. Den här kan jag rekommendera till 11-kaffet för man sätter det inte i halsen. Stark trea.
Taliah
2005-02-03
Otroligt bra skildring både av den tidsandan som rådde och även hur judiskt liv och judisk tro kan skilja sig så mycket åt.