Den unge Zlatan

Berättelsen om Zlatan Ibrahimovic innan han blev "Ibra" med en hel värld. En kaxig supertalang från Rosengård: lika karismatisk som briljant men med en vrede inom sig ständigt på gränsen att explodera ute på planen. Det är också historien om en ung pojke under konstant press från sin omgivning, som helt ensam lämnade Sverige för slå sig in i fotbollens finrum. En stenhård kamp både på och utanför planen.

Originaltitel Den unge Zlatan
Alternativ titel Becoming Zlatan
Regissör Magnus Gertten, Fredrik Gertten
Genre Dokumentär, 2010-tal
Filmnummer 119877

Ima_Tree
2017-08-15
Jag, som är helt oberörd och ointresserad av fotboll, blir ändå lite rörd av att följa Zlatan från unga år. Imponerande självförtroende.
Dele
2017-02-15
En välgjord och trivsam dokumentär så länge den varar. Efteråt undrar jag om jag egentligen har fått reda på så mycket. Stämningen och hantverket ger i alla fall en stark betygstrea.
Roswall
2017-01-28
Jag gillar bröderna Gerttens produktioner, inte minst blådårar, men här lyckas man inte få till någon bra röd tråd tycker jag, det blir lite hattigt och många av klippen och intervjuerna har funnits tillgängliga i åratal. Under mina förväntningar.
Jamesa
2017-01-03
Bra dokument med trivsam känsla. Intressant med det tidiga materialet, ser ännu mer fram emot en fortsättning.
theFeber
2017-01-02
En trivsam dokumentär, där man får en tydlig inblick i Zlatans unga år. Varför man inte lagt klippen kronologiskt förstår jag inte riktigt. Blev lite hattigt att kastas mellan Sverige, Holland och Sverige igen. Zlatans tid i Juventus och Italien kändes betydligt tunnare och det kändes nästan som att man tog med detta för att få filmen längre. Man borde antingen skippat eller fördjupat denna del.
annihilat0r
2017-01-01
"Den unge Zlatan" är ett trevligt tidsdokument som väcker större frågor om det medvetande som Zlatan faktiskt bär med sig. Jag uppfattar nämligen att djupare frågor om hans själ väcks. Under filmen blev svaren och föreställningarna som jag bär om honom samtidigt allt suddigare. Vem är han egentligen? Jag har ett klart mer osäkert svar nu – jämfört med före jag upplevde denna film.
emilstjernholm
2016-12-31
Makalöst tidsdokument (tillsammans med Blådårar) och fantastiskt att se som MFF och Zlatan-supporter.
AddeColciago
2016-12-31
Ett tidsdokument.
OffTheGround
2016-12-30
Trevlig kuriosa.
Raimo_1985
2016-12-28
Mycket bra, gillar skarpt hur den visar upp olika sidor av Zlatan. Dels den charmiga killen, dels den askaxiga unga killen som har gjort en del dumma saker på plan. Gillar också att det är andra spelare med och pratar om Zlatan. Zlatan kommer alltid fascinera mig. Perfekt ihopknytning av säcken i mot slutet.