3.9

Den tredje mannen

Kioskromanförfattaren Holly Martins anländer till efterkrigstidens Wien för att hälsa på sin gamle vän Harry Lime men möts av beskedet att denne omkommit i en mystisk bilolycka. Han fångas upp i en väv av kärlek, svek, olagligheter och mord och finner sig snart jaga sin barndomsväns spöke genom Wiens trånga gränder och mörka kloaksystem på jakt efter sanningen.

Originaltitel The Third Man
Regissör Carol Reed
Manus Graham Greene (I), Carol Reed, Orson Welles, Alexander Korda
Genre Romantik, Thriller, Mysterium, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard, Bernard Lee, Paul Hörbiger, Ernst Deutsch, Siegfried Breuer, Erich Ponto, Wilfrid Hyde-White, Hedwig Bleibtreu

Skapad 2019-12-05 av Matewan
Efter Andra Världskriget pågick fortfarande kampen om herraväldet över Europa. Tyskland delades upp i amerikanska, franska, brittiska och sovjetiska ockupationszoner och där stod den stora kampen...   Läs mer »

dlu
2024-04-07
2005. 2 i betyg. Omtitt 20 år senare. Okej, jag var ung och dum.
mammene
2024-03-27
Det här är så snyggt, det är storstilat skådespel och man får fram den rätta noirkänslan med en underliggande spänning. Det blir aldrig sentimentalt men därför inte heller utan känslor, slutet, ja det är just det. Jag är väldigt imponerad av skådespelet av huvudrollsinnehavarna, men också hela ensemblen. De får fram så mycket i gester, blickar och dialoger. Historien är något komplicerad, bit för bit läggs pusselbitar fram och man anar vart det lutar, men det bästa är att historien ligger ett steg före tittaren. Jag är imponerad.
goeran
2023-01-05
Jag tycker det var trevligt att efter många år ånyo se om Carol Reeds The Third Man från 1949. En fulländad film i film noir-genren som perfekt fångar miljön i efterkrigstidens Wien; det är inte precis svårt att förstå varför filmen har utsetts till den bästa brittiska filmen genom tiderna (även om jag tycker att Michael Powell och Emeric Pressburger har gjort ett par filmer som är minst lika bra). Det tjusiga fotot är i en klass för sig och skådespelarinsatserna är perfekta överlag. Orson Welles och Joseph Cotten har med rätta fått mycket beröm för sina rollprestationer i filmen men jag tycker att också Trevor Howard i rollen som major Calloway förtjänar överbetyg. Och sedan skall man ju inte glömma Alida Valli (av Mussolini utnämnd till världens vackraste kvinna) i rollen som Anna Schmidt. Betyg 5.
hsimpson
2020-05-05
Omtitt något decennium senare, och det känns skönt att jag kan lita på betygen som mitt tjugoåriga jag har satt. Trean kvarstår, och är faktiskt relativt svag. Det är för långdraget, och musiken funkar inte alls för mig. Fotot är snyggt, men de "tiltade" vinklarna används in absurdum. Och Greene får ursäkta, men historien är i ärlighetens namn ganska tråkig.
2020-02-15
Slutet kunde ha varit lite bättre men annars så är den här filmen hur bra som helst!
Raimo_1985
2019-11-21
Riktigt bra och mörkt, men också mycket som en komedi. "Nattsvart thriller" tycker jag knappast att det är, åtminstone inte förrän Orson Welles kommer in. Lite lång, filmen känns längre än vad den är. Drar ner betyget till en svag fyra. I övrigt har den åldrats väl. Fungerar mycket bra idag och känns inte mossig.
zeke_karlsson
2018-10-02
Den var fantastiskt bra!
TimBuckley
2017-01-18
(rek 4a) Överlag en genomgående bra och trevlig film att erfara. Men en film blir ju inte bättre bara för att den är gammal. Musiken tror jag för övrigt Woody Allen måste ha inspirerats av. 3a.
RustyFilm
2016-12-05
”Den tredje mannen” är i stort sett alltid med när kritiker plockar ihop listor över historiens bästa filmer. Och jag kan bara hålla med det här är mycket bra, allt från cittrans klinkande strängar under de rullande förtexterna till Annas allé promenad i slutscenen. Ett snyggt foto jobb, betänk att detta är producerat för snart 65 år sen. Solklart är det här en av våra stora klassiker
the-godfather
2016-03-08
En film som jag hade hoppats mer på efter allt bra man har hört om den, dock är filmens lägstanivå ganska hög, så den får en fyra i betyg men hade dock hoppats på att det var en film som var värd en femma. Snygg filmad och den blir aldrig tråkig men den känns som mot slutet som ``jaha, var det allt?´´