2.8

Den svarta väderkvarnen

Filmen, som utspelar sig i London och dess omgivningar, handlar om en brittisk agent som får sin son kidnappad, och hans försök att återfinna och befria sonen.

Originaltitel The Black Windmill
Regissör Don Siegel
Manus Clive Egleton, Leigh Vance
Genre 70-tal, Thriller
Skådespelare Michael Caine, Janet Suzman, Clive Revill, Donald Pleasence, Delphine Seyrig, John Vernon, Joss Ackland, Catherine Schell, Joseph O'Conor, Denis Quilley, Derek Newark, Edward Hardwicke, Maureen Pryor, Joyce Carey, Preston Lockwood

2016-12-11
Som de flesta redan skrivit här, en bra Caine som kan sin agentroll. Torrt brittiskt och lagom spännande och sofistikerat. Helt okej utan att sticka ut.
Bomkia
2014-10-05
Fint och långsamt tempo med hård Michael Caine. Blir aldrig för överdriven. 3+
jingoo
2012-01-12
Skön stämning och brittiskt "agent-film-lunk".

2011-09-22
Trots Caine, lite seg då och då, men det gör inget i det stora hela.
Adoniram
2010-09-04
Gullig 70-talsaction med som vanligt välspelande Michael Caine.
Kurganen
2009-04-25
Jag gillar Michael Caine och jag gillar den här typen av brittisk thriller 1960- och 70-talen. Oftast är de lite långsammare än de amerikanska men det gör liksom inget. För den som gillar brittisk film och Caine kan jag rekommendera den här liksom hans Harry Palmer.
RollinHand
2008-10-03
Som några skrivit tidigare så blev filmen lite seg emellanåt. Många karaktärers handlingar kan ifrågasättas lite för ofta och känns bara som verktyg för att föra historien framåt, vilket gör det hela en smula ointressant. Dessutom är slutet är rätt fånigt. Men Donald Pleasence och Michael Caine är ju alltid sevärda, och soundtracket är faktiskt rätt coolt. Ett stort plus för skämtet om Sean Connery!
Necross
2007-10-19
Det blev märkligt segt ibland.
m98_hen
2007-01-17
Ett av de bästa soundtracken jag hört till en thriller. Filmen är bra men lite lam emellanåt.
erosagape
2006-03-27