3.6

Den stora utförsäljningen

Dokumentär om den skarpa kontrast, mellan den handfull herrar som idag styr miljarder människors liv och de som får ta konsekvenserna när ett bolag privatiseras. Minda kämpar för sin sons liv på ett privatiserat sjukhus i Manila, Bongani som aktivist illegalt återställer elförsörjningen i Soweto, och Simon visar en brittisk lokförares vardag i den privatiserade järnvägen.

Originaltitel Der grosse Ausverkauf
Alternativ titel The Big Sellout
Regissör Florian Opitz
Manus Florian Opitz
Genre 2000-tal, Dokumentär

Myllo
2010-10-13
Håller med övriga kommentatorer. En styrka att nobelpristagaren i ekonomi Stiglitz är med och instämmer i kritiken. Speciell relevans för Sverige har delen om den brittiska järnvägen. Den nu omvalda Thatcher-inspirerade alliansregeringen är på gång att införa ytterliga en avreglering så att det kommer att bli fullt ut samma kaos på den svenska järnvägen som det som filmen visar.
idd
2009-12-19
väldigt bra dokumentär som på ett enkelt sätt beskriver vad som händer då välfärden privatiseras.. skönt med fokus på människor som gör motstånd å inte bara är offer.. hade gärna fått va lite djupare, men den är ju riktad till en bred publik..
Filmguru
2009-06-11
Väldigt intressant och välgjord. Visar också vilken oerhört tragisk värld vi lever i...
nopasaran
2008-02-04
En konventionell och rakt på berättad dokumentär med bra flyt och underifrån-perspektiv. Den handlar om den privatiseringsvåg som drog igång ordentligt med Thatscher, järnladyn. Vi får följa några personer som utsatts för detta stålbad. Vi får delta i deras och andras kamp för att motverka denna utveckling och att kampen ger resultat. En engagerad film som upprättar människovärdet. Synd det inte var lite nyare ex men problematiken kvarstår, tyvärr. Kunde gärna varit längre med mera fördjupning. En effektiv och bra pedagogisk film som borde kunna väcka människors engagemang.
SalotSar
2008-02-03
Lite märkligt att den gavs ut 2007 när den spelades in 2003-2005 med material från bla 2000. Dock jävligt aktuell och universell - vilken värld vill vi ha? Ska den vara för människorna eller företagsvinsten... Visar att motstånd lönar sig.
Lukinx
2007-02-01
Mycket intressant och högaktuell dokumentär om privatiseringens konsekvenser.