2.8

Den sjuprocentiga lösningen

Dr. Watson lurar Sherlock Holmes att besöka den berömde Sigmund Freud som ska bota Holmes kokainberoende. Freud försöker lösa mysteriet med Holmes undermedvetna. Holmes tar sig an ett verkligt mysterium; kidnappningen av Lola Deveraux.

Originaltitel The Seven-Per-Cent Solution
Alternativ titel Sherlock Holmes sista fall
Regissör Herbert Ross
Manus Nicholas Meyer
Genre 70-tal, Mysterium, Komedi, Kriminalare
Skådespelare Nicol Williamson, Robert Duvall, Alan Arkin, Vanessa Redgrave, Laurence Olivier, Jeremy Kemp, Georgia Brown, Joel Grey, Charles Gray, Samantha Eggar
Filmnummer 20519

AsianDawn
2015-08-04
Första delen är mest rörig och tråkig, blir lite bättre när Sherlock får ett faktiskt fall att utreda. Känslan av att man på ett krystat sätt tryckt ihop två korta historier i en film kvarstår dock, ingen av berättelserna ges tillräcklig med tid för att utvecklas.
2015-01-14
En, för mig, tills helt nyligen okänd Sherlock Holmes-film som tar ett nytt grepp att berätta en historia om karaktärerna Holmes och Watson. Samtidigt lyckas man klämma in ett fall som känns väldigt mycket Sherlock Holmes. Sigmund Freud får till och med plats i historien. Mer intressant än bra dock. 3+
martineden
2014-10-11
[rek. 3] Imponerande filmversion, som avviker från Sherlock Holmes-ortodoxin. Var mycket skeptisk först till inkluderingen av Freud men jag tycker ändå att de lyckas riktigt bra! Hade gärna sett mer av Laurence Olivier, som är lysande! Williamson är en godkänd Holmes och Duval fungerar som Watson. Alan Arkin är riktigt fin som Freud. Manuset och berättelsens intrig är mycket kreativ och tilltalande! Bra!!! 3.
peterclash
2014-04-16
Fetare Cold-Turkey än French Connection II.
pufred
2013-10-19
Sherlock Holmes i terapi hos Freud för sitt kokainmissbruk. Intressant, hade tjänat mer på att göra den mer som drama och skippat tågjakter, tennisdueller, fäktningsscener osv. Nu lättsamt underhållande istället. -3
sirkurt
2013-10-15
Väldigt tråkig och tröttsam film, historien är rörig och jobbig och karaktärerna får aldrig riktigt liv, känns nästan som att skådespelarna gör parodier och försöker låta på ett visst sätt men då missar djupet och det blir bara som små platta figurer.
ConnyJ
2013-08-16
Blev mycket besviken på denna film. Sherlock har inte bara tappat formen, han har inget igenkännande drag överhuvudtaget, rent skamligt att kalla honom Sherlock Holmes.. Robert Duvall som Watson är en liten ljusglimt..
Hargulaf
2013-01-07
Bättre än många filmer baserade på holmeskanon men något utdragen.
jonbo
2012-08-27
När den väl börjar likna något att ha, inte mycket, men något, ja då har jag tappat intresset.
Gröne_Orm
2012-05-23