2.2

Den siste actionhjälten

Unge Danny Madigan är en stor beundrare av actionhjälten Jack Slater som spelas av Arnold Schwarzenegger. Danny får en magisk biljett och hamnar därmed i en Jack Slaters filmvärld.

Originaltitel Last Action Hero
Regissör John McTiernan
Manus David Arnott, Shane Black
Genre Komedi, Action, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Austin O'Brien, Arnold Schwarzenegger, Charles Dance, Art Carney, F Murray Abraham, Tom Noonan, Frank McRae, Robert Prosky, Anthony Quinn, Mercedes Ruehl, Bridgette Wilson, Ian McKellen, Ryan Todd, Bobbie Brown, Tina Turner, Professor Toru Tanaka

Skapad 2019-11-10 av
En spännande actionkomedi av John McTiernan med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen. En historia om skillnaden mellan fantasi och verklighet och en beskrivning på hur världen skulle se ut om det he...   Läs mer »

schramm
2020-02-11
skönt att ungjävel inte landade i cannibal holocaust. hade varit trist för alla. överdrivet och brist på kannibaler drar ner betyget till en go 2:a.
martineden
2019-06-27
En ganska mysig film som både hyllning till och parodi på actionfilmer, vilket är en ganska svår balans och som jag tycker man här lyckas med förvånande väl. Filmen är full av härliga cameos och metaelement, men är i grund och botten en ganska stereotyp actionfilm. Filmen är underhållande, men när man tänker på den potential som finns här blir man vid eftertanke lite besviken över att man inte gjorde mer av det. Filmen känns påkostad och effekterna är väldigt fina. Det är dock tydligt att filmens primära funktion är att vara just en sådan actionfilm som man hyllar och parodierar. Bra! 3.
Starkbröl
2019-04-15
Nej, nej. Lite roligt meta-grepp iofs.
Stan
2019-03-17
sjukt underskattad. 2 timmar fartfylld, välgjord action. mycket humor, meta och kanske arnolds bästa mest välspelade roll. han får visa sin karisma och breda register här.
fisk0
2019-03-10
Osäker på om jag såg den när den kom, hade åtminstone inga minnen av större delen av filmen. Den mötte, men överträffade inte förväntningarna, underhållande men kunde absolut ha varit mer. En 3:a förtjänar den ändå, och när det kommer till actionfilmsparodier har jag väl inte sett någon jag tycker gjort konceptet bättre.
2018-01-03
Den här filmen är ju klar underhållande och jag tror att tanken med filmen att den ska vara små töntig, precis som filmen är...
servadac
2017-07-31
Den har tappat lite på senare tid. Metakommentarerna är lite för övertydliga för att imponera idag, de trycks upp i ansiktet på en på ett fördummande sätt istället för att vara mer subtila. Last Action Hero har ingen målgrupp, den är för barnslig för vuxna och för våldsam och meta för barn. Fortfarande väldigt charmig och underhållande bitvis som en svansång för Arnolds filmkarriär som A-listskådis.
wasteoftime
2016-12-11
Det här var en favorit när jag var mindre, jag minns att vi hade den på VHS, och jag såg den inte massor med gånger, men har ändå sett den ett gäng gånger i mina yngre dagar, och jag köpte den på DVD för rätt många år sedan - men vågade aldrig se om den, för jag trodde inte att den skulle hålla, men oj, det gjorde den! Det här är en helt briljant film, där Arnold driver med sig själv, och parodierar hela action-film-branschen. Och hela filmbranschen för den delen. Och ungen är, visserligen smått irriterande ibland, men just sättet han förhåller sig till sig själv, får det att funka. Det är verkligen bara att luta sig tillbaks och njuta. En trea blir slutbetyget, där det på sina bästa ställen är uppe och flörtar med en fyra. Den lite sega starten drar dock ner något, men en trea, förtjänar den verkligen!
Tatty
2016-05-14
Alltid lika bra och spännande att se filmen med Arnold Schwarzenegger.
brtkrbzhnv
2016-05-11
Den här filmen har Arnold, och den har metafysiska spörsmål som Arnold subtilt krafsar lite på ytan av; och det sköna är att han knappt ens gör det; de ligger mest konstant i bakgrunden, som något en filosofiskt nyfiken filmtittare kan fundera på medan kulorna viner och Arnold räddar dagen, eller kanske någon gång efter filmens slut. Nu har det gått några dagar sedan jag såg filmen, och ju mer jag tänker tillbaka på den, desto mer inser jag hur fantastisk den är.