3.9

Den sista resan

Filip och Fredrik tar med Filips skröpliga gamla far till hans älskade Frankrike och låter honom återse de platser som han älskat mest i livet. Genom att göra samma bilresa som familjen brukade göra när Filip var barn och i hemlighet iscensätta några av livets härligaste ögonblick hoppas han kunna tända Lars livsgnista igen.

Originaltitel Den sista resan
Regissör Filip Hammar, Fredrik Wikingsson
Genre Dokumentär
Skådespelare Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Lars Hammar

Ful_fisk
2024-04-22
Det vräks på med känslor, trycks på alla knappar och lappas ihop filmiskt för maximal effekt, men det går samtidigt inte att komma ifrån att filmen lyckas riktigt lyckad. Humorn hjälper givetvis att få det hela att inte bli för sentimentalt och allt som allt får man en riktig feel good-upplevelse. Charmig och livsbejakande på ett väldigt lättillgängligt vis som fungerar utmärkt! Föredömlig längd med.
PeterTheW
2024-04-12
Den är ju helt fantastiskt fin och varm och man blir tårögd, sorgsen och lite lycklig. Samtidigt är ju bitar såklart "stageade" och redigerade för effekt. Men jag köper det.
Dele
2024-03-06
Jag känner lite dåligt samvete när jag "bara" ger en betygstrea till detta, för det är en väldigt varm film med fint fokus på det som verkligen är viktigt i livet. Ett jordnära fokus som kommer som en väldigt befriande frisk fläkt efter att ha sett bioreklamen som föranleder filmen. Reklam som, som vanligt försöker berätta för dig hur du blir lycklig genom produkter eller att vara kund hos någon. Den sista resan har en stark verklighetskänsla och är ofta väldigt känslosam, men, jag tycker också att det finns en del frågetecken som man jobbar sig förbi genom att filmiskt spela på känslosträngar genom musik och redigering på beskostnad av realism. En fin känslostark och jordnära film i välkomponerad förpackning.
OffTheGround
2024-03-02
Precis som väntat.
HerrNenne
2024-02-09
Det är en fantastiskt rolig och fin film de fått ihop, som också skrämmer en lite och gör en ledsen, men det är hela tiden en sån oerhörd värme. Otroligt bra.