3.8

Den röda cirkeln

Fransk film där en en nyligen frisläppt tjuv, en förrymd mördare och en före detta polis planerar det stora juvelrånet. Samtidigt är en kattälskande hårdför polis dem på spåren.

Originaltitel Le cercle rouge
Regissör Jean-Pierre Melville
Manus Jean-Pierre Melville
Genre Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Gian Maria Volontè, Alain Delon, Yves Montand, Bourvil, François Périer, André Eykan, Pierre Collet, Paul Crauchet, Paul Amiot, Jean-Pierre Posier

Skapad 2019-11-10 av Torfnovanov
Le Circle Rouge är Jean-Pierre Melvilles näst sista film och en stilren noir-pastisch med ett tematiskt djup som gör den unik i sin genre. Filmen börjar med ett citat av Buddha, som i själva ver...   Läs mer »

Albion
2023-11-16
En stilfull film med en spektakulär kupp. Det är gedigna skådespelarinsatser både av skurkarna och poliserna med ett grådaskigt Frankrike/Paris som fond. En film som är lätt att tycka om helt enkelt. Betyget blir en 4,a
stgurgel
2018-05-25
Bra upptakt med fåordiga presentationer, men ett evighetslångt klimax som inte håller intresset
2018-01-12
Stenhård på ett ytterst coolt sätt. Hela uppbyggnadsfasen (vilken utgör åtminstone halva filmen) är riktigt bra. Särskilt fort går det inte, men det står allt annat än still. När det sedan är dags att börja heista så blir det liksom inget lyft. Det saknas intensitet och spänning, vilket gör stöten till en välgjord axelryckning. Allt som allt en stabil film med några ruskigt coola scener men med något av ett antiklimax då stegringen uteblir. Sedan är det några onödiga grejer som får mig att ifrågasätta Melvilles geni, bland annat snubben som missar målet men träffar på nästan samma ställe två gånger i rad, och trummisarna som spelar congas och andra handtrummor när musikens trummisar använder stockar. (8/15)
2016-08-11
Har absolut mästerliga kvalitéer men jag engagerade mig aldrig riktigt och vissa saker kändes inte helt klockrena. Blir nog bara en trea. Men kan hända att jag höjer till en fyra om dom mästerliga kvalitéerna ligger kvar i mitt minne och väger över dess brister i längden.
2016-04-30
Alltid lika säkert kort att se en gangster-kriminalare av Jean-Pierre Melville! Detta är lika stilsäkert och galet snyggt som alltid, och jag har inga större klagomål. Även ifall storyn hade kunnat vara en smula mer engagerande för att bära upp sina över två timmar till ett högre betyg än en högst stabil trea.
Hypostas
2015-12-21
Riktigt bra heist-film, även om den blir lite seg. Den värld av snutar och skurkar som Melville skildrar känns märkvärdigt steril och artificiell. Det är naturligtvis fullt medvetet, men det skapar en emotionell distans till karaktärerna som gör att jag inte riktigt bryr mig om vad som händer med dem. Kvinnorna i den här filmen påminner för övrigt mer om skyltdockor än om verkliga kvinnor av kött och blod. Tur att inte Bechdeltestet existerade 1970. Varför sätter jag då nästan aldrig ett lägre betyg än en trea på Melvilles filmer? Därför att han är så vansinnigt skicklig och stilsäker i sitt filmiska hantverk. Även om man inte gillar den musik som Beethoven eller Mozart skapat så tyder det enbart på okunnighet att försöka hävda att de inte var gudabenådade kompositörer. Lite så är det också med Melville; han är onekligen en gudabenådad filmskapare, men det betyder inte nödvändigtvis att jag avgudar hans filmer.
pufred
2015-10-22
Stilsäker heist-rulle med Film-noirkänsla med underbara skådisar. Utsökt filmning och regi. Melville är en mästare på att skapa långsam spänning utan dialog. Men den har sina brister/luckor i karaktärsutvecklingen, manuset och är lite oorginell.Lite bakgrund el känslomässiga band till karaktärerna skulle inte skadat. Men utsökt, metodisk och cool
MattiasStrand
2015-06-17
En scen på tåget i början av filmen är så orealistisk att det nästan är skrattretande, lite b-filmsvibbar nästan. Men sen blir det desto bättre!
KimEkberg
2015-04-13
fet film med bra emfas.Yves Montand i sitt esse.
2015-01-11
Min andra Melville-film på kort tid och det man kan säga, utan tvekan, att den mannen var en mästerlig regissör på att regissera scener utan dialog. Det är en avskalad film med just lite dialog och mycket stilfull film visuellt sett. Filmens heist dvs. rån pågår under hela 26 minuter med knappt ett enda ord sagt. Det enda jag kan klaga på är att jag personligen vill skapa ett större känslomässigt band med filmens karaktärer vilket jag inte får fullt ut här. Sevärt är det dock och väldigt bra.