3.6

Den röda bokstaven

I det puritanska Boston blir en ung kvinna hårt straffad efter att ha begått äktenskapsbrott.

Originaltitel The Scarlet Letter
Regissör Victor Sjöström
Manus Frances Marion
Genre Drama, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Lillian Gish, Lars Hanson, Henry B Walthall, Karl Dane, William H Tooker, Marcelle Corday, Fred Herzog, Jules Cowles

lekke
2009-05-22
Måste ha sett någon kortare version (drygt 1 timme lång) så jag får väl basera mitt betyg på det.
goeran
2008-03-25
En väldigt bra och medryckande film. Lars Hansson är utmärkt och Lillian Gish gör en av sina bästa rolltolkningar. Tyvärr såg jag också filmen helt stum; och jag saknade musiken.
Trangor
2007-12-05
Tjugotalspr0n!
arvidsollenby
2007-09-18
versionen jag såg var förkort eller försnabb för den var bara lite över en timme, dessutom var den helt stum. men det är ingen som hellst tvekan om att det är en riktigt bra film. hoppas verkligen att jag får möjlighet att se den i en bättre version.
MaraJade
2007-02-09
Jag får nog ta och höja betyget på filmen till en 5:a efter att ha reflekterat över filmen och dess innehåll. Filmen är oerhört stark och skådespelarna gör ett fantastiskt arbete och slutet är verkligen fenomenalt bra.
MaraJade
2007-02-09
Filmen var riktigt bra men hade varit ännu bättre med lite musik till. Lillian Gish och Lars Hanson agerade mycket bra ihop.
arram
2004-01-26
välgjord men emellanåt ganska seg askungensaga. lillian gish är söt.
« Föregående kommentarer