2.6

Den osynlige väktaren

En spansk FBI-agent återvänder hem för att fånga en seriemördare som dödar tonåringar. Samtidigt tvingas hon konfrontera sitt mörka förflutna.

Originaltitel El guardián invisible
Alternativ titel The Invisible Guardian
Regissör Fernando González Molina
Manus Luiso Berdejo
Genre 2010-tal, Thriller
Skådespelare Marta Etura, Elvira Mínguez, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Nene, Miquel Fernández, Pedro Casablanc, Colin McFarlane, Benn Northover, Paco Tous, Manolo Solo, Ramón Barea, Patricia López, Quique Gago, Mikel Losada, Susi Sánchez, Miren Gaztañaga

Zom-B
2020-08-14
Detta är alltså första delen av en trilogi. De som tycker det finns lösa trådar kanske ska se resten också? The legacy of the bones samt Offering to the storm. Finns allihop på netflix nu.
mammene
2020-04-12
Här görs allt för att skapa en dyster stämning, det är mörkt, både i människor och omgivning, och helt otroligt att det kan regna så mycket på ett ställe. Det är bra skådespel, det är mystik och samtidigt som mord ska lösas så kommer det förflutna till ytan. Men det skapas också frågor som jag hade velat haft svar på och slutet tycker jag drar ner, man borde fortsatt med den linje man börjat, det finns alltför många slut som detta.
zeke_karlsson
2018-03-05
En film som man känner att de velat mer med en vad den levererar. Det finns för mycket lösa trådar och många onödiga "thriller element" än nödvändigt. Hade passat bättre som en tv serie.
Murvel48
2017-12-18
Den här filmen kändes verkligen evighetslång och det drar ner betyget.
KyLLo
2017-12-13
Som en blandning mellan kriminalare och thriller. I Spanien kan de filmhantverk och har dessutom bra skådisar, vilket är ett stort plus här. Skrämmande, intressant, mystisk och stundtals spännande. Utmärkt stämning och ovädret förhöjer den. Handlingen och temat påminner en del om den franska tv-serien Public Enemy, men Den osynlige väktaren tycker jag är både jämnare och har bättre flyt. En perfekt mysfilm i höst- och vintermörkret tillsammans med varm dryck och kanske något att tugga på.
stgurgel
2017-09-11
En krystad film med dåligt flyt som lite överaskande trots det lyckas få till en bra och tät stämning
Christofer
2017-08-12
Börjar hyfsat, med snyggt foto. Däremot lessnar man rätt snabbt på regnet och det greppet känns till slut bara urvattnat (pun intended). Historien i sig följer väl kriminalmallen, där ett par element gärna hade kunnat undvikas, inte minst slutscenen, där det föll platt och man lämnas med en sur eftersmak i munnen och man önskar att få tillbaka de två timmarna.