3.2

Den osynliga muren

I ett land som är ockuperat av en främmande makt begås ett attentat på en järnvägsstation och utgångarna spärras. En av dem som hinner undan är Paul. Utanför stationen tar en utländsk kvinna kontakt med honom.

Originaltitel Den osynliga muren
Regissör Gustaf Molander
Manus Marika Stiernstedt, Edwin Martin, Gösta Stevens
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Karl-Arne Holmsten, Olof Winnerstrand, Stig Järrel, Håkan Westergren, Hilda Borgström, Inga Tidblad, Erik Hell, Irma Christenson, Carl Ström, Alf Kjellin, Hampe Faustman

fisk0
2022-09-26
Fantastisk svensk ockupationsdystopi. Tycker inte filmen låtsas vara så vag om tid och plats som beskrivningen gör gällande, inledningen är ju inspelad vid Karlberg och kallas Västra Station, som jag tror var korrekt vid tidpunkten, utöver det är platsangivelserna få, men allt tyder väl på Stockholms innerstad och omnejd (flykten från Karlbergs station går via Atlasmuren t.ex., som ligger bra till därifrån i verkligheten också). Även om ockupanterna aldrig explicit kallas tyskar så talas det ju om judeförföljelse, koncentrationsläger och uniformerna är distinkt tyska. Tycker att filmen vågar sig på att säga mycket rakt ut trots det spända läget Sverige befann sig i 1944. Stark ljud- och musikläggning också, har ytterst lite att klaga på. Balanserar mellan stark fyra och svag femma, men lutar åt det sistnämnda.
JohnTron
2022-06-04
En mycket stark berättelse om krigets hemskheter. Och den är gjord mitt under brinnande världskrig. Bra där, Gustaf Molander. Om den hade varit gjord t ex i England, så hade den räknats som klassiker.
sven_usling
2022-06-03
Typiskt svensk film med teatralt skådespel och en historia som inte riktigt vågar gå hela vägen. Det blir ett mellanting, en bra idé, men taffligt utfört.
Haenskii
2019-04-03
Wow. Det här var jag inte beredd på. En felfri film på alla sätt som är både spännande och gripande.
Redheaded
2019-02-05
Ganska bra faktiskt! Som sagts, Erik Hell, som jag inte kände till, är ju väldigt bra här! Även Irma Christenson. Stig Järrel gör en mindre roll, men är en skön typ som ogillar ockupationsmakten. Inga Tidblad gör, som också nämnts, ingen bra rolltolkning här... Men annars finns det flera bra insatser här! Klart sevärd!
Andravåningen
2018-09-22
Om Erik Hell och irma Christenson är anonyma figurer i rollistorna, så inte efter att man sett den här filmen.
goeran
2017-11-03
Gustaf Molanders Den osynliga muren från 1944 är ett schablonmässigt men habilt utfört ockupationsdrama. Bäst bland skådespelarna är utan tvivel Irma Christenson och Erik Hell (och Stig Järrel får för en gångs skull, om än i en mindre roll, spela god). Däremot har jag, oaktat att jag är rätt förtjust i teatralt skådespel, svårt för Inga Tidblads insats; hon går ju bara över gränsen.
HerrArne
2017-01-07
Förtätad och välberättad film med Irma Christenson i sin kanske bästa roll.
sofieL
2011-06-15
En mycket stark och gripande film.