BETYG
3.6
av 5
3.6
av 5
Den oskyldige
Filmen, som utspelas i den romerska aristokratin omkring år 1900, handlar om sexuell dubbelmoral i dåtidens Italien. I centrum står en förmögen och njutningslysten man som öppet bedrar och ignorerar sin hustru, men som inte tolererar att hon i sin tur tar sig samma friheter.
Originaltitel | L'innocente |
Regissör | Luchino Visconti |
Manus | Suso Cecchi d\'Amico, Enrico Medioli, Luchino Visconti, Gabriele D\'Annunzio |
Genre | Drama, 70-tal |
Skådespelare | Giancarlo Giannini, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill, Rina Morelli, Didier Haudepin |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 70 |
Filmnummer | 13454 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Duger väl.
Galet välgjord, man ska dock helst läsa d'Annunzios bok l'innocente (The Intruder är den engelska titeln på boken) innan. Man måste kunna tyda dialoger, skådespeleriet, blickarna, reaktionerna, det blir lite lättare om man läst boken (då alla tankar ges mer utrymme där i). Men helt klart en väldigt bra film, sofistikerad, psykotisk, skrämmande, sorglig, fin.
En intressant inblick i överklassen liv och spelregler. Tyvärr saknar filmen det där lilla extra för att hålla mitt intresse uppe från början till slut och det blir några riktigt sega stunder på vägen.
Vacklar mellan en fyra och en femma. Stark skildring av inavlat psyke i hundra år gammal italiensk aristokrati. Är applicerbar på större del av befolkningen i våra dagar.
En vacker och intressant (om än ganska dyster) film som utspelas i Roms aristokrati omkring år 1900. Bland skådespelarna är särskilt Giancarlo Giannini lysande i huvudrollen som Tullio Hermil. Filmen bygger på den berömde italienske författaren Gabriele d'Annunzios roman L´innocente från 1891 och hans porträtt av huvudpersonen Tullio Hermil, med sin nietzscheanska livsåskådning, är i rätt hög grad en självbiografisk skildring.
Viscontis mest underskattade!
Giancarlo Giannini gör en fenomenal uppvisning i konsten att vara aristokratisk psykopat. Ganska obehaglig film på någon märklig vänster, och Louis VIttons kläder går inte av för hackor.