Den ondes besegrare

Muskelmannen Maciste räddar småbarn och rensar upp i helvetet i denna spektakulära stumfilm.

Originaltitel Maciste all'inferno
Alternativ titel Maciste in Hell
Regissör Guido Brignone
Manus Riccardo Artuffo
Genre Fantasy, Skräck, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Bartolomeo Pagano, Franz Sala, Elena Sangro, Lucia Zanussi, Umberto Guarracino, Domenico Serra, Pauline Polaire

Dele
2007-10-04
Förvånansvärt underhållande film med bra effekter och scenografi. Dock kan jag inte låta bli att tänka på att storyn delvis är ganska platt.
Docklands
2007-04-22
Otroligt bra film, Helvetet sekvenserna är fantstiska
2006-03-06
sist men inte minst: macistes fånleende när han omringas av sexiga hon-djävlar i helvetet är bland det bästa jag sett i en stumfilm någonsin!
2006-03-06
arram: intressant att du nämner "faust". trots att denna faktiskt spelades in ett år innan den tyska filmen känns det ändå som dessa två filmer i förhållande till varandra skulle kunna stå modell för konst- vs genrefilmen. dess skillnader, styrkor och svagheter känns extremt tydliga när man jämför dem. gillar båda filmerna väldigt mycket men det här är den klart mest underhållande av de två! italienarna gjorde för övrigt en rätt bra "remake" i början av 60-talet där muskelmannen kirk morris räddar en fördömd kvinna från helvetet och slåss mot monster.
2006-03-06
fyfan vilken bra rulle! alla som nån gång yttrat meningar som "stumfilm är så tråkigt" borde tvingas kolla på denna!
arram
2006-01-23
Fellinis favo-rulle by the way.
arram
2005-04-23
Horder av monster, sexiga hon-djävlar och mellantexter som "Även i helvetet är kvinnor lättsinniga". Fantastiskt underhållande och dum stumfilm som får Murnaus Faust-filmatisering att kännas riktigt torr!