2.4

Den onda dockan

Den lille pojken Andy är den enda som vet att hans docka i verkligheten är ett monster, besatt av den avlidne mördaren Charles Lee Rays ande. Hans mamma och polisen som utreder fallet tror honom till slut, men inte förrän flera personer dött.

Originaltitel Child's Play
Regissör Tom Holland (I)
Manus Tom Holland (I), John Lafia, Don Mancini
Genre Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Catherine Hicks, Chris Sarandon, Alex Vincent, Brad Dourif, Dinah Manoff, Jack Colvin, Neil Giuntoli, Alan Wilder, Tommy Swerdlow, Raymond Oliver, Juan Ramirez

sven_usling
2021-12-09
Väldigt mycket en skräckfilm för barn. Såg man den inte när man växte upp så har man inte mycket att hämta här. Det ä välgjort och hyfsat välspelat. Kul att se Catherine Hicks utanför Star Trek. Slutet blir lite väl fånigt, som det brukar bli med 80-tals skräck.
päronanton
2020-05-14
Kultfilm! En skräck klassiker!
martineden
2019-06-27
En film som numera blivit något av en kultklassiker! Härlig 80-talsskräck som fungerar riktigt bra. Många fina skådespelarinsatser och bra manus samt dialog. Effekterna är fina och för mig är detta en solklar 4:a! Mycket bra!
2018-11-08
Såg om den nu efter väldigt många år och upplevde den något annorlunda. En anledning är väl att den fått en drös värdelösa uppföljare. Här finns ändå en uppbyggnad, dialog och viss logik. Inte heller är det specialeffekter i överflöd. Det är dock ingen skräckfavorit, och jag tror att den hade blivit bättre om den varit mer återhållsam och istället fokuserat mer på detaljer. I verkligheten skulle nog en levande docka i sig skrämma upp nästan vem som helst. 2 ½.
2017-11-17
Funkar, i alla fall när jag var liten..
F-M-J
2017-09-06
Högt kultvärde.
2016-10-16
Bra, spännande och välgjord kultklassiker!
AlbinWesley
2016-02-13
Exemplarisk skräck i en tid då allt för mycket sker i bild. Naturligtvis är spänningen större och starkare när den antyds, snarare än visas. Killen som spelar Andy gör det anmärkningsvärt bra, och trots att det är lätt att avfärda idén som ganska fånig, ryser jag mer än på länge när jag ser filmen. Stark trea.
Supernaut
2015-05-29
Sevärd för fans av skräck och kultklassiker, men inte för andra.
Alex_K
2015-02-12
Långt ifrån obegåvat! Blev sugen på att se om Hollands Fright Night, mer än tjugo år sen sist...