2.5

Den ofrivillige golfaren

Resan går denna gång till Skottland. Den uppsagde brödrostkontrollanten Stig Helmer, numera gatsopare, utses som ofrivillig motspelare till finansmannen Anderhage. Denne har slagit vad om att han kan besegra vem som helst i golf.

Originaltitel Den ofrivillige golfaren
Alternativ titel Sällskapsresan IV
Regissör Lasse Åberg
Manus Lasse Åberg, Bo Jonsson
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Lasse Åberg, Jon Skolmen, Erland Josephson, Annalisa Ericson, Mats Bergman, Ulf Eklund, Marianne Scheja, Jimmy Logan, Margo Gunn, Lasse Haldenberg, Bertil Norström, Margreth Weivers, Barbro Hiort af Ornäs, Claes Månsson, Hege Schøyen, Pia Oscarsson, Ingvar Kjellson, Reuben Sallmander

Starkbröl
2022-08-02
Det som gjorde de tre första sällskapsresefilmerna samt Repmånad -- som i princip alla håller samma kvalitet -- till så bra filmer var inte Stig-Helmerkaraktären i sig, utan observationerna av svenskhet och svenska arketyper, ställt mot en extremt tafatt "straight man" som alltid vinner på slutet. I denna film saknas de kringliggande sociala grupptyperna ("dryga golfare" räcker inte) och filmen måste därför bäras av en "loser vinner i sport"-story som är svag i sig, och blir svagare av att Stig-Helmers tafatthet hindrar den klassiska utvecklingen i en sådan story (han får ju inte bli mer kompetent). Man har inte heller kompenserat med gags, som i typ Caddyshack. Ändå en hyfsat trivsam film men för ointressant för att nå högre än en tvåa.
Dream
2022-01-02
Den bästa tillsammans med Repmånad som håller än idag. (Anslagstavlan-Dansen) gör hela filmen och som samtidigt beskriver en majoritet av det Svenska folket...
päronanton
2020-08-28
Underbar film!
martineden
2019-06-28
Då har vi alltså kommit till del fyra i serien om Stig-Helmer och resultatet är oväntat tilltalande. Avviker något från de tidigare filmerna och jag tycker nog att den är snäppet svagare än de tidigare tre, men det fungerar likväl och är ganska roligt. Åberg inkorporerar de vackra skottiska landskapen på ett förträffligt sätt. Bra!!! 3.
2019-03-11
Lite annorlunda från de första filmerna i både berättarstil och humor. Den andra halvan är faktiskt rätt humorbefriad. Lite sävlig, men ändock trevlig och feel goodig. Ganska bra film, om än svagast hittills. Mats Bergman är rolig som ärkeknös.
sodomiten
2018-12-28
Kvinnor skulle aldrig ta i en sån som stig-helmer med tång.

2017-12-30
Hvilken observasjonsevne! +4.
Nalleman
2017-11-28
Första delen av filmen är kul! När de åker till Skottland sjunker tempot och det blir lite segt.
2017-11-16
Funkar,,,
okidoki
2016-01-03
Drift med snobberi uppskattas. Roligt och charmigt.