3.2

Den nya människan

Sverige 1951. Gertrud är en levnadsglad och för sin tid frispråkig 17-åring. Olyckliga omständigheter gör att hon blir omhändertagen och förd till ett arbetshem för kvinnor. Gertrud förstår inte varför hon blir bortförd men när hon inser att hon är inlåst beslutar hon sig för att med alla medel ta sig därifrån. Vägen tillbaka till friheten är dock betydligt svårare att gå än Gertrud först har trott.

Originaltitel Den nya människan
Regissör Klaus Härö
Manus Kjell Sundstedt
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Ann-Sofie Nurmi, Ellen Mattson, Julia Högberg, Nadja Mirmiran, Maria Lundqvist, Lo Kauppi, Tobias Aspelin, Anna Littorin, Linda Kulle

Skapad 2019-12-21 av crawler
I Kjell Sundstedts handbok ”Att skriva för film” lotsar han metodiskt och pedagogiskt läsaren genom filmmanushantverkets alla delar. Han talar om vikten av att skriva Med snarare än Om; hur drama...   Läs mer »

Skapad 2019-12-10 av weng-weng
Det finns en tid i svensk historia som nog de flesta av oss vill glömma. Människor som inte passade in i systemet fråntogs sina rättigheter och stals på det som gjorde de unika. Staten bestämde ...   Läs mer »

2016-10-23
En av de bättre svenska filmerna som gjordes under 00-talet. Ganska gripande film med väldigt bra skådespelare.
larox
2015-02-08
Mycket intressant och gripande tidsdokumentering. Urskiljning skedde på löpande band mellan fattiga och rika, romer och svenskar, registrering av resandefolket. Listan kan bli lång men allt detta kan kännas ofattbart i dagens Sverige. Tänk vad många fina gener som försvann - som fann vägs ände. obegripligt! Intressant med ett djupt allvar. Hur kunde man ta sig dessa rättigheter.
nopasaran
2014-02-20
Ett gott syfte men allt för teatralisk. Filmen känns på något vis mueal och det är svårt att ta den till sig.
Kajsa91
2011-07-28
Rätt bra faktiskt.. Gillade slutet men den var lite små seg till och från.
Taandborste
2011-06-14
Den känns välgjord och tar upp ett intressant ämne. Slutet var bra, men vägen dit kändes så mycket längre än vad den faktiskt var och den är lite för tunn. Svag 3:a.
Mikrooben
2010-11-03
Väldigt nordisk och välgjord. Kändes väldigt finsk till det visuella. Sen kan man inte låta bli att gripas av det allvarliga ämnet, den mörka sidan när grunden till välfärdsstaten Sverige skulle sättas.
Anlei
2010-09-26
Jag hade förväntat mig rätt mycket av den här filmen, och filmtipset spådde en fyra. Men först slängdes jag in i den utan förklaring av kontexten, och sen satt jag och väntade i femtio minuter på att handlingen skulle komma igång och någonting skulle förklaras djupare. Flera gånger satt jag och hoppades på att några skulle prata med varandra, ge handlingen och rollerna lite djup, men det blev aldrig så nyanserat.
brygge
2010-03-07
Trista rollfigurer och förutsägbart manus.
infanta
2010-03-07
Historien sätts inte in i någon kontext. Liksom Kadelake saknar jag fokus på själva historien om tvångssteriliseringar, frihetsberövande, hur utbrett det var, varför o.s.v.
Hypostas
2010-02-09
En gripande och synnerligen välgjord svensk film. Påminner en hel del om utmärkta Magdalenasystrarna, och är minst lika bra. Ett förstklassigt hantverk och en klockren fyra i betyg.