3.1

Den nakna sporren

Prisjägaren Howard Kemp jagar mördaren Ben Vandergroat för att kunna köpa tillbaka sin ranch. Han stöter på guldgrävaren Jesse Tate och f.d. soldaten Roy Anderson och slår sig motvilligt ihop med de två. När de får fast Vandergroat börjar denne vända sina fångvaktare mot varandra.

Originaltitel The Naked Spur
Regissör Anthony Mann
Manus Sam Rolfe, Harold Jack Bloom
Genre Western, 50-tal
Skådespelare James Stewart, Janet Leigh, Robert Ryan, Ralph Meeker, Millard Mitchell

KimEkberg
2017-05-29
gillar det mörka och det naturlyriska, och faktumet att jimmy stewart faktiskt brister i gråt.
#54
2014-04-18
Okej, men inte mer.
Tonti
2011-07-11
Långt ifrån de romantiserande westernskildringar man så ofta bjuds på. Här är det råa sällar och pengahunger fast i och för sig i väldigt spektakulära miljöer. Bra skådisar och lite lagom mycket b-filmskänsla. Det finns några sekvenser som verkligen lyfter filmen men annat känns väl lite hafsigt. Men en god western får man helt klart.
ilBrutto
2010-04-25
Trist men temat är intressant, skurken som spelar ut sina fångväktare mot varandra.
bubblo
2009-09-03
Spännande film som känns hyfsat tidlös. Dessutom är James Stewart med och jag är trots min heterosexuella läggning tydligen lite kär i honom.
kennert
2009-05-31
Stewart spelar mindre sympatisk än vanligt.
apmannen
2008-09-11
Revolvrar, trånga brallor och lite rajtan-tajtan. Inte så jävla illa.
MaraJade
2008-03-08
En medioker westernfilm.
DonActive
2007-07-16
Blir bättre och bättre ju längre man ser. Vackra naturbilder och stabilt skådespeleri. En trea.
goeran
2007-03-08
En välgjord western med goda skådespelarprestationer. De tjusiga naturbilderna från Klippiga bergen i technocolor är väldigt njutbara.