Den nakna ön

Om en familj med fyra personer och deras hårda liv på en liten ö i japanska skärgården där de bor ensamma. Flera gånger om dagen måste de ro till grannön för att hämta vatten till sina små odlingar.

Originaltitel Hadaka no shima
Alternativ titel Naked Island, The Island
Regissör Kaneto Shindô
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Masanori Horimoto, Nobuko Otowa, Shinji Tanaka, Taiji Tonoyama

Sheepy
2024-02-23
Konceptet med The Naked Island är mer intressant än själva utförandet. Vi får dialoglöst följa en liten familj som bor ensamma på en ö i japanska innanhavet. Familjens börda skildras primärt genom att de varje dag behöver frakta färskvatten i en liten båt till ön och sedan slitsamt bära det till toppen av ön för att bevattna plantorna. Tid ges inte till reflektion eller sorg utan arbetet måste fortgå oavsett vad. Det är vackert filmat och ömt men det blir aldrig berörande. Filmen påminner en del om Pather Panchali i stämningen men når inte upp till de höjderna.
hsimpson
2019-06-02
Fruktansvärt vacker! Och jag tycker också att den är flerbottnad. Finns mycket gott att hämta ur denna. Att den helt saknar dialog är ett genidrag. Dessutom är fotot mästerligt.
BrutusBeefcake
2016-02-07
Jag uppskattar verkligen att den är helt dialogfri, så skönt att bara titta och slippa lyssna, något som är otroligt underskattat när det gäller film. Men mycket mer än så får jag tyvärr inte utav filmen, den vinner mycket på att den har ett utav mina favoritteman: "människor som lever på en avlägsen ö" men man kommer bara en viss längd med det. Det blev aldrig direkt intressant och fotot väger inte upp, men jag vill ändå se att regissörer som Naomi Kawase har tagit stora influenser i deras verk från denna filmen vilket är trevligt. (6-/15)
Disorder
2014-05-12
Med lite eftertanke: Klart det är en femma. En av dom vackraste filmerna någonsin.
sunvalley
2014-01-21
Den här filmen dödade mig.
Redfield4ever
2013-09-23
Fyran sitter mest för att jag ser vad det är Shindo har siktat att göra. Han har lyckats göra en filmupplevelse som känns väldigt jordnära utan att kännas dokumentär och även om man (som jag gjorde) inte kollar helt koncentrerat på varenda bildruta så får ön en identitet som lyser igenom TV:n. Skulle gärna som kakbakarn skrev, se denna på Cinemateket så jag kan ta in den mer fokuserat!
TobiasRydén
2013-07-30
Det är dock rätt kul att barnen stannar framför en TV i ett skyltfönster och tittar på en japansk Ika i rutan!
TobiasRydén
2013-07-29
Snygg film, kanske hade den fått en trea om jag sett den på stor duk istället för DVD, men den hade fungerat bättre som en kortfilm.
Mareld
2012-10-16
Gillade bäst när de bar vatten.
Tonti
2012-09-30
En av de vackraste filmer som gjorts.