Den inbillade sjuke

Hypokondrikern och familjefadern Argan spenderar dagen med att sitta i sin stol, ta medicin och oja sig över hur sjuk han är - ständigt uppassad och pikad av den kloka tjänsteflickan. Han är far till två moderslösa flickor och har tagit sig en andra fru - ett pengagalet fruntimmer som väntar på att han ska kola vippen. Hans äldsta dotter har, trots att hon måste sitta inne väldigt mycket, träffat en ung man hon önskar gifta sig med, men pappa och styvmamma har andra planer. Styvmamman vill sätta båda sina styvdöttrar i kloster och Argan vill gifta bort lilla Angelique med en nybliven läkare. Tänk så praktiskt att ha en läkare i familjen! Dottern blir givetvis förkrossad, och det är nu tjänsteflickan bestämmer sig för att ordna upp allt.

Originaltitel Den inbillade sjuke
Regissör Bernt Callenbo
Genre 80-tal, Komedi
Skådespelare Jan Blomberg, Axel Düberg, Linda Andersson (I), Sture Hovstadius, Sara Key, Sven Lindberg, Mona Malm, Claes Månsson, Gösta Prüzelius, Anita Wall, Magnus Ehrner, Jan Waldekranz

FabianBom
2016-06-26
klassisk teater fars
2016-01-25
Det finns tv-teater och det finns tv-teater. Vissa produktioner är snarlika vilken film som helst, medan andra ser ut som filmad teater (och så givetvis hela spektret däremellan). Denna är så mycket teater att det nästan är svårt att kalla den för film - men det går. En mycket bra adaption av ett genialt manus. Ensemblen är stabil, med Malm och Lindberg som de starkast lysande stjärnorna. Formatet blir jag däremot aldrig riktigt vän med. (7/15)
HerrArne
2007-12-16
Smått genialisk filmad teater. Sven Lindberg briljerar.
axelaxelj
2007-10-04
Den är toppen!
Malmart
2007-01-30
Jag skulle vilja få tag på denna film!
IPleadInsanity
2006-02-02
Denna verkar toppen.
aud
2004-10-29
hel okay faktiskt. Rolig tack vare karaktären Argan - och gestaltningen av den. Sara Key spelar uppstyltat = störande. Men som sagt - rolig bitvis!