2.5

Den heta passionen

Det unga paret Barbara och Nathaniel Branden inleder en vänskap med författarinnan och filosofen Ayn Rand som de båda beundrar. Nathaniel och Rands ömsesidiga beundran övergår snart i ett kärleksförhållande, med deras respektive makars tillåtelse. Filmen bygger på Barbara Brandens självbiografi.

Originaltitel The Passion of Ayn Rand
Regissör Christopher Menaul
Manus Mary Gallagher, Howard Korder
Genre Drama, Biografi, 90-tal
Skådespelare Helen Mirren, Eric Stoltz, Julie Delpy, Peter Fonda, Tom McCamus, Sybil Darrow, Don McKellar

2010-12-12
Kanske inte en så sympatisk bild av Ayn Rand, men det är en bild som Barbara Brandon hade tydligen. Det framgick i alla fall att Rands filosofi kanske inte är så lätt att efterleva, ens av henne själv. En intressant tolkning tycker jag. Helen Mirren är väldigt bra här och miljöerna snygga.
SemteX
2010-09-07
Mirren är sämst i denna.
NoWireHangers
2009-05-15
Jag har inte läst boken, men filmen var intressant. Rand var en komplex person och filmen skildrar henne på vad jag uppfattar som ett trovärdigt sätt. Hennes mest hängivna beundrare kanske tycker att den framställer henne på ett negativt sätt men jag tycker mer att den är en bra skildring av henne och hennes filosofi som uppenbarligen inte är så lätt att omsätta i praktiken, vilket filmen visar.
Arensberg
2007-06-09
alltså jag är svag för mirren men ibland blir et bara kalkon liksom, som i denna filmen... och kan hon inte sluta göra kvasiryska roller snart? (såg denna dessutom på hallmark, men jag var så full och filmen var trist så jag somnade till slut, hade jag hållit mig vaken hade det säkerligen blivit en 1a)
Moj
2007-03-14
Mirren är som alltid sevärd. I övrigt, en översentimental film som mest strök mig mothårs. Rand framställs knappast som någon trevlig person, men det är kanske svårt att åstadkomma.
Wolhay
2006-11-16
Underhållande men sentimentalt.
goeran
2006-09-27
En intressant biografisk film om den berömda amerikanska filosofen och författarinnan Ayn Rand; Helen Mirren är mycket övertygande i huvudrollen som Ayn Rand.
albinnn
2005-10-27
Jag vet, kombinationen Hallmark + Ayn Rand låter inget vidare, men filmen är faktiskt mycket bättre än vad man kan tro.
mojne
2005-03-05
...eller som de säger i Futurama när de befinner sig i kloakerna och kommenterar den litteratur som folk spolat ner: "Nothing but crumpled porn and Ayn Rand"...