2.6

Den hemliga trädgården

Mary Lennox är en lättirriterad och oälskad 10-årig flicka född i Indien till rika brittiska föräldrar. När föräldrarna plötsligt dör skickas Mary tillbaka till England, där hon får bo med sin morbror Archibald Craven på hans avlägsna herrgård bland hedarna i Yorkshire.

Originaltitel The Secret Garden
Regissör Marc Munden
Manus Jack Thorne
Genre Drama, Familjefilm, Fantasy
Skådespelare Dixie Egerickx, Colin Firth, Julie Walters, Edan Hayhurst, Amir Wilson, Isis Davis, Maeve Dermody, Sonia Goswami, Paul Dean-Kelly, Anne Lacey, Jemma Powell, Billy Jenkins, Tommy Gene Surridge, Albert Giannitelli

stema455
2023-11-25
Positivt överraskad! Spännande och mystisk. Otroligt vackra vyer från den magiska trädgården som kan förvandlas på ett ögonblick. Härligt med karaktärer som är komplicerade och lite konstiga, ibland otrevliga, men som ändå vill väl och kan acceptera andras och (till slut) egna fel och brister. 11-åriga dottern älskade filmen.
2022-06-21
Boken av Frances Hodgson Burnett i början av 1900-talet har filmatiserats många gånger. Den tekniska utvecklingen går ju framåt, samtidigt som den stora målgruppen föds allt senare. Dessutom innehåller den här ändringar från förlagan, så därför är det inte bara en upprepning. Så pass att det gavs ut en ny bok med samma titel av Linda Chapman. Här är handlingen förlagd till 1940-talet. Något som är fantastiskt i den här filmversionen är färgerna, omgivningarna och stämningen. Det får filmen att kännas sagolik. Den är också riktigt bra filmad med bra kameraarbete och ett lugnare tempo än många andra moderna filmer. Man hör vad skådespelarna säger, vilket inte är självklart i nyare filmer. Colin Firth spelar morbrodern och har skapligt med speltid. Lite kuriosa är att han spelade Colin som vuxen i en tv-filmversion från 1987. Handlingen är enkel för en vuxen publik, men så är det en familjefilm också. Budskapet är starkt. Oavsett hur bra andra filmatiseringar är kan jag inte komma ifrån att den här är fantastiskt välgjord och allt annat än ett hafsverk. Klar trea.
2020-11-10
Men snälla nån!! Varför göra en ny film, när filmen från 1993 var så mycket bättre än denna!!
HerrNenne
2020-09-11
Lyckas ibland kännas lite magisk, men för sällan. Mest för att filmen inte får karaktärerna och historien intressant nog. Man känner aldrig med karaktärerna. Att det är väldigt brittiskt på det där rena smutsiga viset gör det knappast bättre.