2.4

Den förste riddaren

En främling anländer till Camelot där Lady Guinevere är på väg att gifta sig med Kung Arthur. Främlingens namn är Lancelot och han lyckas rädda den vackra ladyn när hon kidnappas av kungens fiende. Som tack för sin insats gör kungen Lancelot till en av sina riddare.

Originaltitel First Knight
Regissör Jerry Zucker
Manus William Nicholson, Lorne Cameron, David Hoselton
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Sean Connery, Richard Gere, Julia Ormond, Ben Cross, Liam Cunningham, John Gielgud, Christopher Villiers, Alexis Denisof, Stuart Bunce, Ralph Ineson, Jane Robbins, Jean Marie Coffey, Paul Kynman, Paul Bentall

2018-01-04
Riktig sömnpiller, gäsp igen!!!
andmoreagain
2017-12-31
Kollar på den på TV nu...har sett ca 15 min. Jag ska vara givmild med betyget.
StureStenhög
2017-09-17
Väldigt generiskt, och det känns trots allt mer 90-tal än medeltid, vilket väl inte direkt är ovanligt. Speciellt genomarbetat känns det inte, men det är iaf någorlunda underhållande, och Sean Connery är som alltid sevärd. Kan tänka mig att det här ändå funkar ganska bra om man tilltalas mer av genren än vad jag gör, men som en stunds förströelse dög det även åt mig
Jamesa
2017-04-28
Har dragit mig länge inför att sätta betyg på den här, ville väl något gott med det. Men; Nej.
Murvel48
2015-12-27
Det har gjorts många filmatiseringar av Arthursagan. Det här kan mycket väl vara den allra sämsta.
LTT86
2015-02-08
FIlmen King Arthur (2004) var bättre än det här!!
Tatty
2014-11-16
Lagom bra och spännande. Richard Gere gör rollen bra likaså Sean Connery.
Grillo
2014-08-07
Som någon annan sa är den omodern, men det är också vad jag gillar med den. Såna här filmer gjordes bättre förr.
Lotso
2014-07-12
I sin helhet var detta en dålig film med usla rollpresentationer, dåligt manus, usla kostymer och ett alldeles för seriöst utförande. Dessutom två andra saker. Hur vågar filmskaparna inte ha Connery med i en enda actionscen och fightas med ett svärd? Och vem väljer Richard Gere över Sean Connery? Just asking you know... Men sedan vad förväntade jag mig utav mannen som skrev Gladiator?
Ghostface
2013-12-26
I jämförelse med den tv-spelsestetiken som flertalet filmer i äventyrsgenren har idag så är det klart detta känns omodernt. Men då kanske man inte heller är över arton år. Filmen är omodern i manus och yta men en återgång till den här eran av långsamma och teatrala äventyrsfilmer behövs för att motverka känslan av en konstant berg och dalbana.