3.1

Den fjärde mannen

En berömd författare på dekis fastnar i en mystisk och förhäxande förförisk beundrarinnas nät. Sakta går det upp för honom att hennes tre tidigare män mött döden under märkliga omständigheter. Är dödsfallen bara en tillfällighet, eller har han utsetts till hennes fjärde offer?

Originaltitel De vierde man
Alternativ titel The 4th Man, The Fourth Man
Regissör Paul Verhoeven
Manus Gerard Soeteman
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, Dolf de Vries, Geert de Jong, Hans Veerman, Hero Muller, Caroline de Beus, Reinout Bussemaker

apelsin
2021-05-21
Mystisk men lyfter aldrig riktigt utan stannar på en ganska låg nivå, på grund av filmens ålder ger jag den nog en svag tvåa istället för en stark etta.
KyLLo
2018-11-06
Riktigt snyggt filmad. Det finns något typiskt maskulint över den sett till känslor, handlingar och fantasier (med något undantag). Handlingen för väl tankarna lite till Polanskis filmer. Jag gillar mystiken också, särskilt i början när mycket är osäkert. Några överraskningar kom nästan lite väl plötsligt för att det skulle kännas trovärdigt.
andmoreagain
2016-07-03
Fånig film med ultratydlig symbolik samtidigt som den har en Verhoeven-punch som är lätt att gilla. Borde dock ha varit mycket bättre och det är synd att man inte kunde sätta en femma.
Ful_fisk
2015-12-11
Erotisk thriller av Paul Verhoeven, givetvis en bra film. Ingen nyskapande story, kanske, men stämningen är utsökt och skådisarna levererar. Underhållande och spännande.
Albion
2015-04-22
Skruvad film som mest är för dålig helt enkelt. Betyget blir en smickrande 2;a.
carnevil
2014-10-23
Handlingsbeskrivningen är minst sagt konstig. En film som vill vara thriller och originell fast mest är en orgie i penisar!

2014-09-22
Verhoeven har skapat en kompakt surrealistisk thriller men symboliken blir övertydlig.
2013-12-27
Lite Kafka, lite Hitchcock, lite senare Egoyan och Lynch. Intressant film som aldrig lyfter helt och hållet. (8/15)
emilstjernholm
2013-12-26
Visserligen övertydlig symbolik, men det ändå ganska charmigt på något vis precis som de filmhistoriska referenserna. Härlig stämning (foto, musik, scenografi osv) filmen igenom, underhållande.
#54
2013-08-24