3.2

Den enfaldige mördaren

Harmynte Sven växer upp i en liten by i Skåne under 1930-talet. Genom sitt handikapp har han svårt att göra sig förstådd och man kallar honom "Idioten". När modern dör utackorderas han till fabrikör Höglund, en hänsynslös man, som bara är glad när han kan skada någon. Men en dag talar änglarna till Sven; nu är tiden kommen att befria världen från Höglund.

Originaltitel Den enfaldige mördaren
Alternativ titel The Simple-Minded Murderer
Regissör Hans Alfredson
Manus Hans Alfredson
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Hans Alfredson, Maria Johansson, Gösta Ekman, Lena Nyman, Lena-Pia Bernhardsson, Lars Amble, Nils Ahlrot, Per Myrberg, Cecilia Walton, Björn Andrésen
Betygsantal 19442

Skapad 2019-12-09 av GinNTonic
Detta är en saga, som skildrar kampen mellan gott och ont i svart och vitt. I en vanlig berättelse skulle det kanske vara något att anmärka på, men detta är ingen vanlig berättelse. Det är en ...   Läs mer »

Starkbröl
2023-03-31
Jag har svårt att begripa alla toppbetyg. En närmast propagandistisk skildring av makt, förtryck och maktlöshet, syftet är ju vällovligt men genomförandet är bedrövligt: givetvis är den onde kapitalisten max-ond på alla sätt: han misshandlar, han horar med underlydande, han är nazist, etc. Den sinnesslöe har, lika givetvis, ett rikt inre liv plus änglavisioner och är egentligen mest missförstådd -- och blir sedan rent konkret änglarnas verkställande hand på jorden. Ett anslag som liknar valfri Bamseserie och det går inte riktigt att ta på allvar. Det som är bra uppfattat, men bara halvbra gestaltat, är väl hur förtrycket sprider sig nedåt i "klasserna". En överlag deprimerande film, både i innehåll och som del av den skapade samhällsmoralen.
Doddedronten
2020-11-29
Ett mästerverk, som jag inte glömmer.
92axha10
2019-02-26
Lite tung på dramat ibland och Maria Johanssons skådespel lämnar mer att önska.
arkiv
2019-01-22
Ett mästerverk.
2019-01-22
Tråkig och pretentiös dynga.
2019-01-20
Jag såg den före FT och såg om den igår, ooh den är riktigt obehaglig och en fantastisk produktion. Stellan är riktigt bra.
Rele
2019-01-18
Väldigt bra film. Jag höjer mitt betyg till en stark fyra.
Nalleman
2019-01-17
Visar på Hasse Alfredsons storhet och bredd!
Hitthatcity
2018-12-24
Sedd 2004-11-24: Betyg 3 Omsedd 2018-12-24: Höjer betyget till 4 Vissa scener har jag alltid sett som klassiker men filmen som helhet blir bara bättre med åren.
wasteoftime
2018-11-08
Ett sådant oerhört mästerverk. Stella når sin topp tidigt i karriären och Hasse Alfredson spelar otroligt genomond. Det gör ont i själen att se på. Så otroligt bra. Välgjord på alla sätt, frånsett att man får se en stor ruta med lite för moderna leksaker i en av scenerna. Imponerande.