Den 5:e kvinnan

Mannen som gått ut för att titta på fåglar spetsas till döds. En blomsterhandlare hittas strypt i skogen. Vem är nästa man på listan? Aldrig tidigare har kommissarie Wallander mött en så iskallt beräknande mördare

Originaltitel Den femte kvinnan
Alternativ titel Wallander - Den 5:e kvinnan
Regissör Birger Larsen
Manus Klas Abrahamsson, Birger Larsen
Genre Kriminalare, Thriller, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Anki Lidén, Rolf Lassgård, Michael Nyqvist, Keve Hjelm, Emy Storm, Bertram Heribertson, Lars Melin, Christer Fant, Lakke Magnusson, Måns Herngren, Klas Gösta Olsson, Marie Richardson

2021-06-10
Nja inte min typ av film...
dudson
2020-12-26
Standard Wallander där Lassgård springer runt små-kåt som en säck potatis. Storyn vardå extremt unik/långsökt/ Hygglig loj underhållning för stunden ändock"
kexchokladet
2017-08-23
Lång och mörk men den klarar av det mörka på ett bättre sätt än Villospår. Ett ämne som berör.
2014-12-30
Kanske hade denna berättelse mått bättre av i kortare form. 240 minuter var alldeles för långt vilket resulterar att det under vissa delar blir utdraget och även lite segt. Annars är Henning Mankells berättelse riktigt bra och jag uppskattar verkligen boken. Rolf Lassgård är som vanligt suverän som Wallander. 3+
DV_86
2013-09-03
Håller med Shootenanny att det är klart att den blir lång om man ser den i ett sträck. Eftersom jag själv är en Wallander-nörd såg jag hela på en gång och jag hade inga problem med att hålla koncentrationen. Det kanske är den mörkaste av alla Wallanderfilmer, men det är något som jag gillar. Svag 4:a
ClintanTheKing
2013-04-22
Alldeles för utdraget med två filmer på 2 timmar. Del 2 är dock mer än bara godkänd. Spännande. Lassgård, Richardsson och Fant sevärda.
Xenox
2012-07-16
Återigen stör jag mig på filmningen. Annars är det en bra thriller.
RockSnack
2011-09-03
För mycket snabba klippningar och närbilder. Alldeles för lång.
misternajs
2011-08-17
På tok för låmg, tappade spänning. Gillar Wallander i övr men varför dra ner tempot så pass.
Shootenanny
2011-06-10
Den här är så oerhört långt från alla andra Wallander-filmer som den bara kan komma. Det här är faktiskt en intressant och snygg film. Väldigt mörk och kuslig, väldigt VÄLDIGT snyggt foto. Och angående att den "kunde varit kortare": Det är ju en miniserie producerad för SVT. Ser man allting på en gång är det klart som tusan att man blir trött.