2.5

Nattens skräcknäste

En kvinna försöker dölja sin mans död för att kunna komma över arvet efter hans mor.

Originaltitel Dementia 13
Alternativ titel The Haunted and the Hunted
Regissör Francis Ford Coppola
Manus Francis Ford Coppola, Jack Hill
Genre Thriller, Skräck, 60-tal
Skådespelare William Campbell, Luana Anders, Bart Patton, Mary Mitchel, Patrick Magee

Raimo_1985
2018-06-30
Ganska bra även om den inte är jättespeciell kanske. En del grejer är väldigt snygga och smarta. Märks väl ganska mycket att det inte inte var Coppolas film i första hand, men vad fan, det spelar ingen roll. Konstig print, bilden är nästan monokrom. Jag håller med talare martin eden härnere om att den kändes som en blandning av Hitchcock och Hammer-film.
2017-10-17
Helheten är väl ingenting att jubla över, men knappast något att klaga ihjäl sig på heller. Det som gör filmen är "action-scenerna" (inte "action" på det sättet), vilka samtliga är riktigt bra. Filmen känns både långt före sin tid och lite mossig. (7/15)
martineden
2016-10-03
[rek. 3] En film som känns som en blandning mellan Hitchcock och Hammer och lyckas ganska väl. Den är stämningsfull och lite kuslig, men jag stör ihjäl mig på den meningslösa voice overn i början. Bra film!! 3.
timbo93
2013-12-14
Härlig "Fredan-den-trettonde"-film i december!
dudson
2012-06-23
Härligt mörk&gast kramandel gammal skräck/slasher+jädrans gory för att ha 50år på nacken(3+)
ScArRrFaCe
2011-11-10
Stämningsfull. Filmen anses vara en relativt stor inspirationskälla till 70-talets slasherfilmer, vilket märks många gånger.
Sznax
2011-06-16
Det finns inte mycket av Coppolas senare verk i hans debutfilm. Mer som en blandning av en Hammer-horror och en Corman film (som ju faktiskt producerade). Inledningen på sjön är riktigt snyggt gjord och det finns en hel del snyggt fotade scener. Men storyn är alldeles för enkel, man har sett sådana här filmer massor av gånger. Och alla dessa psykologiska motiv är så tråkiga. Betyg 3.7
Docklands
2007-02-19
Ganska rå för att va 63, tänkte på yxan =) lite slahser känsla här ibland, var nästan berad på att Jason skulle titta runt ett hörn när som helst =)
Dele
2006-08-07
Stämningsfull med vissa utmärkande scener.
djonipony
2006-06-20
herregud! skräck? nej. vad handlade den om? uppfattade aldrig ploten o upplevde aldrig nån spänning, bara längtan till slutet. endast kul att ha sett då coppola gjort den för corman. dock kul me ett rullande huvud - före sin tid och d måste ha rört upp känslorna hos moralkärringar för 43 år sen. familjedoktorn liknar fan brando i gudfadern!