3.7

Dekalogen 10: Du skall icke åtrå din nästas egendom

I den tionde filmen i Dekalogen-serien behandlas budet "Du skall icke ha begär till din nästas hus". Handlar om två bröder som ärver en mycket dyr frimärkssamling, och samlingen behöver ett enda frimärke till för att bli komplett. Mannen som har det sista frimärket vill inte ha betalt med pengar...

Originaltitel Dekalog, dziesiec
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Jerzy Stuhr, Zbigniew Zamachowski, Henryk Bista, Olaf Lubaszenko, Maciej Stuhr, Jerzy Turek, Anna Gornostaj

hsimpson
2020-07-27
Hade inledningsvis svårt för kontrasten i ton jämfört med de tidigare filmerna, men charmades snart av brödernas relation och begynnande fascination för filateli. Mycket underhållande. Fyran är kanske inte den starkaste jag har satt, men riktigt bra var den allt, och en trevlig avslutning på en helt fantastisk filmserie.
StureStenhög
2020-05-03
En kul avslutning på serien. Det här är nog den mest renodlat underhållande i sviten, men som helhet skulle jag placera den någonstans i mitten. Att få följa brödernas resa in i Warszawas undre frimärkssamlarvärld är en upplevelse i sig, och jag satt och funderade lite på när man samlade klisterbilder inför fotbolls-vm när man var kid. Insatserna var aldrig riktigt så här höga då. Som vanligt tar Kieslowski hursomhelst upp sina teman utan att dunka dem i huvudet på publiken, och det är bara att konstatera att det är ett sevärt och imponerande projekt det här
Ful_fisk
2016-12-16
Dekalogen avslutas med en del på seriens genomsnittsliga nivå, vilket givetvis funkar. Hade dock kanske väntat mig en mer storslagen avrundning, men det kanske är Trikoloren-slutet som spökar. En riktigt bra entimmes film är det ju i alla fall. Liksom alla delar av den förträffliga Dekalogen!
Darn
2014-06-19
Kieslowski låter Dekalogen gå i mål med en betydligt mer lättsammare historia än vad som föregått. Vad det verkar, på bekostnad av stilistiken. Hade nog önskat något mer och en annan form av "ihopknytning", men en kan ju inte få allt.
martineden
2012-10-14
[rek. 4] Ja, jag vet inte vilken gång i ordningen det är som jag nu ser hela serien. Denna del är fantastiskt rolig. Högsta betyg är inte långt borta. Jag saknar dock killen som annars dyker upp i alla dekaloger eller är det bara jag som missar honom? Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
Sznax
2012-04-15
Dekalogen avslutas med en lite lättare ton än de tidigare filmerna, men den är nästan mer nattsvart än många av de andra. Bra skådespelare och ett bra manus (för en gångs skull). Karaktärsutvecklingen är lite mysko och även om slutet egentligen är bra så känns det som att det inte knyts ihop tillräckligt bra. Betyg 6.8
ses11
2011-12-11
Nattsvart humor! Ett avstamp från mörkret i de nio föregående filmerna, vilket faktiskt kändes som en bra avslutning. Just därför är den svår att jämföra med de andra, men den här visar upp Kieslowskis lite mer komiska sida (Precis som Den Vita Filmen!).
kaminix
2011-08-11
Det är ju Veronika!
annihilat0r
2010-12-01
En fantastisk avslutning på den tyngsta filmserien som någonsin skapats. Jag rekommenderar alla hederligt vettiga människor att ta sig igenom Kieslowskis mästerverk "Dekalogen" - som har gett mig mycket mer än bara ett nytt liv! Tack för allt Krzysztof!
sunvalley
2010-08-25
Även om man hade velat att Kieslowski avslutade Dekalogen på ett "tyngre" sätt så är det en bra avslutning. (De behöver inte heller ses i någon specifik ordning.) Om hur besattheten att äga materiella föremål förändrar oss. Inte mer än en trea. En stark femma däremot till hela Dekalogen.