3.2

Motstånd

Tre judiska bröder flyr från det tyskockuperade Polen in i Vitrysslands skogar. Där förenar de sig med ryska motståndstrupper och försöker att rädda så många oskyldiga människor som möjligt. Baserat på en bok av Nechama Tec.

Originaltitel Defiance
Regissör Edward Zwick
Manus Edward Zwick, Clayton Frohman
Genre Drama, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare Daniel Craig, Liev Schreiber, Jamie Bell, George MacKay, Alexa Davalos, Allan Corduner, Mark Feuerstein, Iben Hjejle, Mia Wasikowska, Mark Margolis, Thomas Arana

Rele
2021-11-07
En väldigt bra krigsfilm. En trovärdig och bra manus. Regin var lyckad. Flera kunniga skådespelare klarade av sina roller väldigt bra. Jag ger ett lägre betyg i dag och det blir en fyra.
2020-06-24
Svag trea blir det och jag har funderat varför den inte riktigt engagerade. Ämnet är intressant och det bygger på riktiga händelser och personer och kända skådespelare. Det kändes för mig att man inte riktigt gick på djupet, även huvudfigurerna blev på något vis anonyma, bröderna hade många konflikter sinsemellan, antagligen var de olika och gammalt groll kanske låg i botten, men det utvecklades aldrig. Det här med kollektivt ansvar visade sig inte fungera jättebra och kamratskap i ryska armen till en viss gräns, mycket klyschor, eller är det sanningar?
92axha10
2019-06-23
En aning långdragen och skådespelet svajar ibland.
Sovande_mannen
2017-12-16
Nje sjukt seg. Kanske intressant för historie älskare.
Jamesa
2016-06-07
Bra intressant berättelse. Inte great, men bra.
2016-05-11
Mycket ojämn, bitvis riktigt stark och riktigt bra, bitvis irriterande, ögonhimlande dålig. I mångt och mycket känns det mest ganska oengagerande och utdraget men på det stora hela helt okej.
Kulturgam
2015-04-13
Yuck. Uselt skådespel, speciellt från Craig. Blek, trist klichefilm med urvattnade "idealist vs realist"-karaktärer
2015-01-09
Länge haft blicken mot denna film men adrig riktigt känt att den skulle fungera bra hos mig. Det visade sig dock att jag hade väldigt lätt att leva mig in i karaktärerna och engageras i deras kamp. Skådespelarna Daniel Craig och Liev Schreiber gör detta väldigt lätt genom att leverar fina insatser. Mitt enda problem med filmen är dess längd men det påverkar min betygsättning. 4-
annihilat0r
2015-01-08
"Defiance" är en fin skildring av en motståndsrörelse ledd av tre judiska bröder som under andra världskriget tar skydd i de vitryska skogarna. En verklighetsbaserad, trovärdig och stark berättelse.
Golazo
2014-10-16
Jag tycker den är råbra. Gillar skådisarna, miljöerna, kläderna, dramat, actionet :p IMDB håller med mig: 7.2 Tyckte jag hörde svensk dialekt i en kvinnas engelska, tror det visade sig att hon var dansk. Jag ger mig själv 4/5 för den uppmärksamheten :) Filmen ger jag 5 av 5 chipspåsar :)