Deepwater Horizon

En historia som utspelar sig ombord på oljeplattformen Deepwater Horizon, som när den exploderade i april 2010 orsakade det värsta oljespillet i amerikansk historia.

Originaltitel Deepwater Horizon
Alternativ titel Burning Ocean
Regissör Peter Berg
Manus Matthew Michael Carnahan, Matthew Sand
Genre Drama, Action, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Mark Wahlberg, Kurt Russell, John Malkovich, Kate Hudson, Gina Rodriguez, Dylan O'Brien, Ethan Suplee, Brad Leland, James DuMont, Stella Allen, Joe Chrest, Jeremy Sande, Douglas M Griffin, Juston Street, Terry Milam, JD Evermore, David Maldonado
Filmnummer 119291

Robkiller
2024-04-24
Skulle väl lätt kunna klippas ner med en timme utan att något saknas. Usel regi, och som film fungerar det väl inte alls, men det var kanske inte meningen heller.
Olof_Gronlund
2024-04-20
Väldigt snyggt inspelad, och bra med lite dialog före och inte bara action. Scenerna från riggen med elden osv var väldigt effektfulla och trovädriga och sen att den baseras på en sann historia gör att den lyfter lite. Kanske i detta fall inte skulle vilja ha så kända skådespelare, så den blir mer trovärdig bara. Wahlberg är ju ingen speciellt bra sådan.
sodomiten
2023-02-04
Att det är gamla hjältar i huvudrollerna hjälper mycket i en katastroffilm som denna. Och på en oljerigg kan det brinna och explodera hur länge som helst, så det är tacksamt tema för dramatik. En stark 4:a.
2021-06-29
Nja, inte min typ av film, kanske snygga effekter men det räcker tyvärr inte...
BarryHero
2021-01-29
Trist karaktärer i en film som är sevärd nästan enbart för sina specialeffekter. Tyvärr blir även elden och explosionerna lite tjatiga till slut. Att fly från vatten i Titanic än eld som här känns bättre passande för filmformatet. Wahlberg spelar i vanlig ordning sig själv, Malkovich känns outnyttjad, och detsamma gäller för Kurt Russell. Nästan en märklig händelse att göra en film på och det kändes också. Den håller inte i detta format i min mening.
Paramis
2019-06-26
Förstod nästan inget av allt det tekniska som pågick men endå en fängslande spänning.
Rele
2019-06-16
En spännande och välgjord film. Flera duktiga skådespelare höjer mitt betyg till en fyra.
Nintendo64
2019-06-02
Plocka upp denna i en "2 för 99kr" korg på Ica med noll förväntningar men den här var faktiskt inte alls dum!
2019-01-29
Det här hör ju inte till min favoritgenre precis och blev då varken besviken eller överraskad. Överdrivet åt fler håll tyckte jag det kändes som, en uppbyggnad som skulle vara så käck och fräck som möjligt, för att sedan övergå i rena "massakern" Det intressantaste var eftertexten, där man fick veta hur det gick i verkligheten..
theFeber
2018-08-29
Skönt med en katastroffilm som känns realistisk! Bra dramaturgisk uppbyggd och bra skådespelarinsatser. Tillför kanske inget nytt, men berättar en spännande och intressant historia.