2.1

Dear Evan Hansen

Evan Hansen är en tonåring som lider av social ångest. Som en del i den terapi han genomgår får han i uppgift att skriva brev till sig själv. När ett av dessa brev av misstag hamnar hos en suicidal skolkamrat dras en kedja av missförstånd och lögner igång som leder till att Evan för en gångs skull känner sig accepterad.

Originaltitel Dear Evan Hansen
Regissör Stephen Chbosky
Manus Steven Levenson, Justin Paul
Genre Drama, Musikal, 2020-talet
Skådespelare Ben Platt, Julianne Moore, Kaitlyn Dever, Amy Adams, Danny Pino, Amandla Stenberg, Colton Ryan, Nik Dodani, DeMarius Copes, Liz Kate, Zoey Luna, Isaac Powell, Marvin Leon, Hadiya Eshé, Julia Chen Myers, Gerald Caesar, Avery Bederman, Swift Rice, Tommy Kane, Aimee Garcia, Mariana Alvarez

StureStenhög
2021-10-10
Den har sina skavanker den här filmen, men jag gillade den, och jag tycker att den fungerar bättre än vad den kanske i teorin borde ha gjort. Handlingen är väldigt konstruerad och långsökt, men de får det iaf att kännas hyfsat organiskt, mycket tack vare att det överlag finns en trovärdighet i karaktärernas ageranden. Man lyckas också väldigt bra med att undvika vanliga fällor i form av klichéer och dramaturgiska grepp. Men mest av allt uppskattar jag nog att man förstår att de som befinner sig längst ner i näringskedjan inte nödvändigtvis är bättre människor än andra. Den komplexiteten saknas nästan alltid i sådana här filmer. Ben Platt är dessutom bra i huvudrollen, men allra mest imponerar ändå Kaitlyn Dever. Jag har väl dock svårt att se någon riktig poäng med att det här är en musikal, men det har jag å andra sidan nästan alltid, och man kan iaf konstatera att det inte är så konstigt att den här killen inte har några vänner när han har för vana att gå runt och sjunga i skolkorridorerna för full hals