2.8

De vilda gässen

Ett gäng åldrade legosoldater får i uppdrag att frita en fängslad motståndsledare i en afrikansk diktatur.

Originaltitel The Wild Geese
Regissör Andrew V McLaglen
Manus Reginald Rose
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, 70-tal
Skådespelare Richard Harris, Roger Moore, Richard Burton, Barry Foster, Frank Finlay, Kenneth Griffith, Stewart Granger, John Kani, Winston Ntshona, Jack Watson, Hardy Krüger

Zebulonm
2021-08-07
En riktigt bra film som håller än.
Namellak
2015-06-05
Efter cirka 10 minuter visste jag hur filmen skulle sluta. Dialogen var väl ungefär lika övertygande som spelet mellan Harris karaktär och ungen som skulle föreställa sonen. Mycket ofrivillig humor alltså. Moore, Burton och Granger funkade hyfsat, men annars på tok för lång samt ganska fånig och gubbig. Ändå hade den hjärta och patos. Tack vare att den bitvis var underhållande med bra titellåt samt för och eftertexter av Bondbekantingen Maurice Binder, så orkade jag se klart den.
Redwood
2015-05-19
Roger Moore är affischnamnet men det är Richard Harris' karaktär som är filmens moraliska kompass och andliga hjärta. En typisk krrrrigsfilm att avnjuta på en helgdag. Det är massor av action och såväl hjärta som hjärna. Är dock lite tveksam till huruvida personen Pieter är menad som comic relief eller allvarlig.
Starkbröl
2014-06-16
En liten besvikelse, tyvärr. Boken är faktiskt ganska bra och spännande i sin genre, men de (budgetrelaterade?) genvägar som filmen tar maskerar effektivt alla kvaliteter som boken faktiskt hade. 70-tals känslan är också massiv. Roger Moore är helt enormt felcastad, och verkar primärt vara med för att ha ett känt ansikte på affischen -- om man nu skulle haft med honom borde man ha bytt hans och Harris roller.
Berniey
2013-07-10
Tyckte ite om den när jag såg den på bio, gillar den lite bättre nu tack vare dess gammaldags charm, med trevliga skådespelare, men likväl, inte bra.
Bomkia
2013-01-19
Stenhård brittisk krigsfilm med sköna skådisar. What's not to love. 4-
ClintanTheKing
2012-10-29
Jag gillade denna. Snarlik Örnnästet (mästerverket) faktiskt. Burton, Moore och Harris gör tre intressanta roller i denna spännande actionfyllda krigsfilm.
Ehrniz
2012-10-02
Burton är stabil, Harris utmärkt och Moore... ja, Moore är mest en birollsfigur som kommer med några instick som troligtvis var tänkt att lätta på stämningen bitvis, men som enligt mitt tycke misslyckas.
Supernaut
2012-01-31
Mycket sevärd krigsfilm som, om än väldigt övertydligt, problematiserar krig och Europas posrkoloniala relation till Afrika.
Philips
2012-01-20
Engagerande i början för att sedan plana ut och slutta nedåt...