3.1

Walk with Me

Filmen handlar om militären Thomas, som har förlorat båda benen i Afghanistan. Han är fast besluten att återvända och tillbringar många timmar i rehabiliteringscentret. Där möter han balettdansösen Sofie som är där för att besöka sin sjuka faster. När Sofie erbjuder sig att hjälpa honom med en mer intensiv rehabiliteringsplan börjar deras vänskap växa.

Originaltitel De standhaftige
Regissör Lisa Ohlin
Manus Karina Dam
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Mikkel Boe Følsgaard, Cecilie Lassen, Karen-Lise Mynster, Silja Eriksen Jensen, Morten Holst, Dar Salim, Petrine Agger, Morten Kirkskov, Vibeke Hastrup, Marie-Lydie Melone Nokouda, Mohamad Torabi, Bo Carlsson, Alban Lendorf, Peter Christoffersen

karlmats
2020-08-08
Nog kan jag uppskatta douchebags på film, men danska douchebags, där har nog gränsen passerats med råge. Visst kan man förstå att karln är bitter när båda benen sprängts bort, men det här är väl nån form av skruvad vardagsrealism som jag inte riktigt går igång på. Varför skulle hon fastna för honom? Nej, det var helt ok med all denna svärta, men inte mer.
mammene
2019-05-12
Danskarna är inte så dumma på att göra film. En historia som egentligen har setts många gånger och slutet kanske kan diskuteras, men, men ibland är det tillåtet med lite sentimentalitet. Mikkel Boe Følsgaard sätter sin prägel på sin rollfigur som verkligen pendlar åt alla håll, samtidigt som mörker, smärta och kamp tar stor plats har man dessutom lyckats att få in sensualitet, en salig blandning som jag gillade så en lagom trea blir det.
Rele
2019-05-12
En vacker kärleksdrama. Skådespelarna lyfter mitt betyg till en trea.
okidoki
2017-02-18
Något stillastående handling. Fölsgaards känsliga ansikte bär filmen.
PaulKeres
2016-10-17
"Florence Nigthingale" i form av en ballerina med full kontroll på sin kropp förvandlar en fullblodsstridis med tveksam kvinnosyn till en "hyvens" kille genom att ligga med honom. Sen blir hon dessutom så förälskad att hon ger upp en internationell balettkarriär. Det är ett pekoral, men bra skådespelarinsatser räddar filmupplevelsen till nästan sevärd.