3.1

De professionella

Grant är en förmögen ranchägare som hyr fyra legoknektar att rädda sin fru, Maria, från desperadon Raza. Trion rider djupt in i Mexiko, men vill Maria verkligen bli räddad?

Originaltitel The Professionals
Regissör Richard Brooks
Manus Richard Brooks
Genre Western, 60-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Lee Marvin, Robert Ryan, Jack Palance, Claudia Cardinale, Woody Strode, Ralph Bellamy, Rafael Bertrand, Joe De Santis, Jorge Martínez de Hoyos, Marie Gomez

mammene
2021-08-11
En western av den gamla modellen, där man inte tar så allvarligt på själva historien. Går att räkna ut rätt bra hur det ska sluta, men det är inte det som är det viktiga. Det lekfulla utförandet är det som gör hela filmen, glädjen och spefullheten, kommentarerna man slänger ur sig, ordet är fritt kan man säga. Stark trea.
2021-07-05
Man blir bortskämd med utmärkta italienska westerns, så de amerikanska samtida westernfilmerna ter sig rätt bleka. Den här var stabil och det är alltid kul att se dessa gamla skådisar. Inget minnesvärt verk, men helt okej en söndag.
dudson
2018-11-11
Western av den gamla skolan. Med ett bra urval av gamla slit vargar. Ju längre filmen fortgår så märker man att Lancaster tar över allt mer. Grym skådis! Marvin är också kanon i sin hårda sten ansikte roll. Själva storyn var inget speciellt direkt. Ja 60-talet ägde verkligen när det gäller Western genren.
92axha10
2017-03-14
Jag älskar westerns och den här hade allt jag gillar med genren. Tuffa karaktärer, eldstrider, prärievyer och mycket mer.
Raimo_1985
2013-11-17
Det var en riktigt tråkig och torr western. Det är alltid lite antingen eller med så här stjärnspäckade filmer, de kan vara antingen eller. Det är inte så att jag alltid tro att de ska vara bra. Det här är ett riktigt bottennapp även om jag fnissar till ibland. Skådisarna visar sig från sina sämsta sidor.
ClintanTheKing
2013-11-16
En klasswestern rakt igenom utan tvekan! Denna är minst lika bra som The Wild Bunch. Fantastiska och minnesvärda prestationer av Lee Marvin, Burt Lancaster, Claudia Cardinale (hon måste vara världens vackraste kvinnliga skådespelare), Robert Ryan, Woody Strode och Jack Palance. Otroligt bra film som jag är ytterst nära att slå dit högsta betyg på.
FabianBom
2013-02-15
bra western, bra skådisar, underhållande, mycket pang pang
Jonas77
2012-03-23
På pappret låter den bra men jag mest bara gäspade och spolade.
GinNTonic
2011-12-19
Inte världens bästa western direkt, men den har i alla fall Claudia Cardinale och ett gäng fina repliker. Lite fart i den också, så den funkar som underhållning.
Afflicter
2010-09-07
Det är svårt att slå kombinationen Lancaster/Marvin. Det här är en riktigt stadig men-on-a-mission-western där hela andra timmen är underbar. Alla huvudpersoner är lysande och de fyra professionella kunde inte utgöra en bättre sammansättning. Ryan passar oväntat bra in som motpolen till de hårdföra, tidigare revolutionärerna. Marvin har väldigt många härliga repliker, men The Professinals förtjänar sitt betyg för den allra sista och Razas last stand förstås.