3.4

De mörka fjärilarnas hem

Juhanis barndom är inte lätt och värre blir det. Hans pappa är alkoholiserad och galen, hans mamma deprimerad och trött. På pojkhemmet Juhani senare placeras på möts han av en sträng föreståndare. Kommer Juhani kunna lämna sitt mörka förflutna bakom sig?

Baserad på romanen Tummien perhosten koti av Leena Lander från år 1991.

Originaltitel Tummien perhosten koti
Alternativ titel The Home of Dark Butterflies
Regissör Dome Karukoski
Manus Marko Leino
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Niilo Syväoja, Tommi Korpela, Kristiina Halttu, Kati Outinen, Pertti Sveholm, Matleena Kuusniemi, Eero Milonoff, Marjut Maristo, Roope Karisto, Ville Saksela, Niko Vakkuri, Iiro Panula, Henri Huttunen, Heikki Nousiainen, Matti Onnismaa

foppa99
2015-10-08
gillar den, tror den kan tilltala många
cassiopeia
2013-08-25
Gillar storyn. Gillar fotot. Gillar bildspråket. Gillar allt och blev alldeles fängslad av filmen. Mörk, men inte nattsvart.
Xenox
2012-08-05
Helt okej film.
WillyV
2012-05-02
Välspelad, smakfull estetiskt, med en effektiv score och mest ångest som huvudvibe. På minussidan fanns en vag känsla av att ha sett en del liknande genom åren, med en vidhängande förutsägbarhet. Oavsett vilket så var den klart sevärd och engagerande.
swampblues
2011-07-14
Jag tycker inte den är så lik ondskan. I ondskan är allt avart eller vitt.Men här finns det många fler nyanser och bottnar.Klart sevärd.
Taliah
2011-06-16
Började bra och blev sen bara mer och mer smörig och förutsägbar.
Rele
2010-12-15
Karukoski har lyckats göra en gripande och bra film med flera duktiga skådespelare. Jag ger en stark fyra.
Mat1az
2010-03-26
Stark trea för min del. Fotot är snyggt och skådespelet är stabilt, speciellt från Tommi Korpela och Marjut Maristo. Påminner en aning om Ondskan. Filmen är lite för lättuträknad och det blir aldrig sådär spännande som man sitter och hoppas på att det ska bli. Tror historien skulle göra sig ypperlig i bokformat. Överlag är det i alla fall en bra film som visar att Finland kan! Det är nästan en fyra, men magkänslan säger en stark trea.
fazze_14
2009-12-08
Bra film med spännande karaktärer. En finsk ondskan kanske?
ewaoulf
2009-06-22
Det är emellanåt tungt, mörkt o deprimerande, men också, tycker jag, starkt o bra o mycket sevärt.