2.8

De kallblodiga

En torped från maffian skickas till Kansas City för att klara ut en skuld med en ranchägare som inte bara maler ner sina fiender och gör korv av dem utan även säljer kvinnor som sexslavar.

Originaltitel Prime Cut
Regissör Michael Ritchie
Manus Robert Dillon
Genre Drama, Action, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Lee Marvin, Gene Hackman, Angel Tompkins, Gregory Walcott, Sissy Spacek, Janit Baldwin

Mat1az
2016-10-15
Nja. Lite för utdragen och platt story. Öppninsscenen är dock genial. Lee Marvin är hård. Och scenen i slutet där han sitter i bilen och packar upp sin "Swedish-K" (Smith & Wesson model 76) är ikonisk. Sissy Spacek visar pattarna. Gene Hackman får alldeles för lite utrymme. Det finns ändå tillräckligt mycket bra i denna för att rädda den från en tvåa. Så en ytterst svag trea blir det.
2015-04-01
Helt okej film med en hård Marvin och en trevlig Spacek. Dess största brist är att den är åt helvete för utdragen - transportsträckorna är många och långa. (6-/15)
ClintanTheKing
2013-11-17
Actionthriller som definierar hårda bud. Marvin vs. Hackman i intressant story som är tämligen simpel. Även ett utmärkt soundtrack av Schifrin.
Dutch
2013-08-02
Man får alltid stånd inombords av sådana här filmer.
sirkurt
2012-10-29
Snyggt gjord men handlingen kändes ganska meningslös vilket gjorde att jag inte fastande för någon karaktär heller.
Czechflash
2011-07-30
Skön liten pärla med underbart coole Lee Marvin, den alltid övertygande Gene Hackman och en fin debutroll av Sissy Spacek. Annorlunda och ganska snygg faktiskt. De görs inte så här längre, det är en sak som är säker. Svag fyra.
jonbo
2010-12-02
Tunt men hårdkokt.
zonk
2010-10-21
Helt underbar rulle.. surrealistisk, bisarr, och med härliga oneliners från Lee Marvin.
Elmore
2010-03-20
Jag har svårt att motstå de här hårdkokta filmerna trots att storyn i den här inte är speciellt lysande. Innehåller många obehagliga element med Gregory Walcott som "Weenie" i spetsen. Man kan lungt påstå att den i alla fall inte får toppbetyg i politisk korrekthet med dagens mått mätt. Hur som helst så kommer Lee Marvin undan med vad som helst bara för att han är så otroligt cool.
peterclash
2010-03-08
Skördetröslscenen är helt underbar. Stor humor. Marvin hårdare än hård. Mycket fin underhållning.