De hemligas ö

27 ungdomar, några scouter och några från en ungdomsgård, ska tillsammans med sina två ledare åka ut på en sommarvistelse i skärgården. Det blir inte som det var tänkt och ungdomarna förliser istället på en öde ö. Där försöker de skapa en egen civilisation med alla triumfer och problem det innebär. Bygger på en bok av Sven Wernström.

Originaltitel De hemligas ö
Regissör Jan Halldoff
Manus Jan Halldoff
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Ann-Sofie Kylin, Rolf Sohlman, Leif Möller, Per Eklöv, Dennis Andersson, Eva Norberg, Annika Levin, Birgitta Wanatowski, Björn Glemme, Mats Robert, Peter Ström

LillaBlåaMus
2023-04-12
Ett fantastiskt tidsdokument, om inte annat. Ovant att se Sohlman i den här rollen, efter En kärlekshistoria. Ann-Sofie Kylins karaktär är desto lättare att sympatisera med. Närbilderna på henne är skäl nog att se den här serien, vilket uttryck.
2019-03-30
Ett av Halldoffs sämre verk. Lite kul att återse ungdomsskådisarna från En kärlekshistoria, men i övrigt genomgående dåliga skådespelarinsatser och mycket "skolklass åker ut i skogen och filmar", samtidigt som det ska verka så seriöst. Flugornas herre rår den förstås inte på. Men antar att det är en del höga nostalgibetyg från svenskar. I en videointervju kommenterade Halldoff ifrågasättandet av beteendemönster med att det är en barn- och ungdomsberättelse och att han därför medvetet vände på allt. Han menade att ungdomar redan uppskattar berättelsen och har konstaterat att det är rätt, och att han egentligen riktade filmen till vuxna med frågan: "Hur ser ni på det här?". Citat: "Vi riktar oss alltså mer emot den äldre generationen än den yngre, eftersom den yngre håller med om det som sägs, beteendemönster och sånt.". Han tillade att när det under inspelningen talades om att dämpa ned något svarade ungdomarna att det var fel.
FabianBom
2018-03-22
bra ungdoms serie
produr
2017-03-28
Jag kommer också ihåg den här som tecknad serie och hade ingen aning om att den var filmad . kul med Stockholmsdialekterna . En svensk flugornas herre
Galivan
2016-11-08
Läste den här som tecknad serie i "samlade serier", specialnummer av kamratposten på 80-talet. Visste inte att den fanns som tv-serie. Den här 70-talsstilen är det inte ofta man ser och det är kul. Helt okej, ganska bra filmat, mycket närbilder, psykologiskt fokus. Orimlig på vissa sätt, hur de hamnade på ön överhuvudtaget och hur de hoppade av båten i början och lät den krascha, som om det vore en självklar sak att göra.