3.8

De förlorade barnens stad

En elak vetenskapsman i en surrealistisk värld kidnappar barn för att stjäla deras drömmar vilket han hoppas ska minska hans åldrande.

Originaltitel La cité des enfants perdus
Alternativ titel The City of Lost Children
Regissör Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
Manus Marc Caro, Gilles Adrien, Jean-Pierre Jeunet
Genre Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Ron Perlman, Daniel Émilfork, Judith Vittet, Dominique Pinon, Jean-Claude Dreyfus, Geneviève Brunet, Odile Mallet, Mireille Mossé, Serge Merlin, Rufus, Ticky Holgado, Joseph Lucien, Mapi Galán, Briac Barthélémy, Pierre-Quentin Faesch
Filmnummer 2069

Skapad 2019-11-09 av orCa
Drömmar skapar våra personligheter, och utvecklar lycka, sorg och mod inom oss. Detta träder klart fram i denna fina film från Frankrike. Temat handlar om just drömmar, och inte vilka som helst! ...   Läs mer »

djonipony
2024-03-22
Inte mycket till story och den berör inte särskilt, men det räddas av fotot och scenbygget. Som en rörlig sagobok.
jonbo
2022-12-20
Visuellt mer än en trea men den griper inte tag på något sätt och blir nästan enbart en visuell fest.
StaffanE71
2017-12-24
En udda film med becksvart bisarr humor. Men det funkar mycket bra. En stark 4'a.
GodofThunder
2017-07-16
Som Martin Eden nämner; som om Terry Gilliam skulle få ihop det hela vägen för en gångs skull
martineden
2016-09-29
[rek. 4] Mycket imponerande film! Filmens svarta humor och visuella stil påminner en hel del om de bästa av Terry Gilliams filmer. Filmens kostymer och scenografi är verkligen makalösa. Tycker att berättelsen är tilltalande och sagoaktigt mysig. Fin prestation av Perlman, men även av övriga skådisar, särskilt den lilla flickan. Mycket bra!! 4.
Venatici
2016-09-21
Jag borde gillat denna (rek 4). Jag gillar postapokalyptiska och dystopiska filmer överlag, och jag fastnade verkligen för filmens handling. Men... Jag kände mig mest irriterad på allt och alla i denna filmen. Ett jäkla gap o skrik. Jobbig färgsättning också - väldigt röd-orange.

2016-02-29
Ikke så bra som jeg trodde, men helt ok.
2016-02-19
Med tanke på hur snyggt och fantastiskt mycket är så vill jag älska den här filmen. Men tyvärr gör jag inte det. Det är rent av så att fyran hänger mycket löst. Men det är så lekfullt, snyggt, sagolikt och egensinnigt att jag bara inte kan sätta ett lägre betyg.
Valarn
2015-12-14
Inte riktigt min smak men fantastisk scenografi.

2015-11-06
På många sätt en imponerande och visuellt vacker film. Men även lite påfrestande och utan att vara sådär väldigt underhållande. Minnet av filmen är starkare än vad upplevelsen är när man väl återser den, om man säger så. 6/10