2.7

De Düva: The Dove

Kortfilmsparodi på flera av Ingmar Bergmans mest välkända filmer; däribland Smultronstället och Det sjunde inseglet.

Originaltitel De Düva: The Dove
Alternativ titel The Dove
Regissör George Coe, Anthony Lover
Manus Sid Davis
Genre 60-tal, Komedi, Kortfilm
Skådespelare Madeline Kahn, George Coe, Pamela Burrell, Sid Davis, Stan Rubinstein, Tom Stone (I), Peter Turgeon, David Zirlin

LillaBlåaMus
2019-01-08
Ja, dialogen låter snarare tyskrysk än svensk, men i en sån här film spelar det mindre roll. Rolig, vacker och romantisk.
othis
2009-06-05
Riktigt kul; träffsäker både i tematik och bildspråk. "Svenskan" kunde gott ha varit mer lik; som någon här ovan fastslår är detta mera som tyska. Men visst tusan svävar Bergmans arbete över detta!

2009-03-14
Ungefär lika tarvlig som Bergmans egna filmer . . .
TobiasRydén
2008-05-11
Som Bergmanparodi är den OK. Jag tycker fejksvenskan i filmen dock är ganska dålig, det låter mer som tyska. Det hade kanske varit roligare om det varit mer som Svenska Kocken i Mupparna. Filmen är inte så värst rolig i början men när Döden kommer in blir filmen skojig. Filmen är lite grann som en Mel Brooks "Det våras för galningarna" fast med parodier på Bergman istället för Hicthcock, och väldigt mycket kortare. Madeline Kahn har en biroll i den här, vilket ökar Brooks-känslan.
mumps
2007-12-11
Mycket rolig ... konstigt att det inte finns fler Bergmanparodier. Badmintonmatch i stället för schackparti!